3.2

Efter den gäckande skuggan

Nick och Noras vän Selma är anklagad för att ha mördat sin fästman. Nick börjar nysta i fallet följd av Nora och Asta.

Originaltitel After the Thin Man
Regissör W S Van Dyke
Manus Dashiell Hammett, Frances Goodrich, Albert Hackett
Genre Komedi, Romantik, Kriminalare, Mysterium, 30-tal
Skådespelare James Stewart, William Powell, Myrna Loy, Elissa Landi, Jessie Ralph, Alan Marshal, Teddy Hart, Sam Levene, Penny Singleton, William Law, George Zucco, Paul Fix

Tonti
2021-09-20
Minst lika bra på det den gör som första filmen. Behållningen är ju framförallt dialogen och de charmiga skådespelarinsatserna. Tycker mysterierna kunde gjorts betydligt intressantare, men de är ju mest en ursäkt ändå.
ilBrutto
2015-09-29
Rapp och med härlig humor
2014-12-30
Den andra filmen om det gifta detektivparet Nick och Nora innehåller ännu mer skratt och ännu fler döda kroppar vilket skapar ett härligt mysterium. En bonus är att James Stewart dyker upp i en biroll.
#54
2013-05-05
Inte i klass med den första filmen, men definitivt underhållande.
MaraJade
2008-03-20
En mycket bra film med ett flertal väldigt komiska scener. Slutet när Nick samlar ihop alla misstänkta var helt förträffligt charmigt och roligt.
NickCharles
2007-12-09
Här gör man en uppföljare som nästan känns lika bra som orginalet. Och trots att filmen är ungefär uppbygg på samma sätt som föregångaren känns "After The Thin Man" fräsch och inte på något sätt upprepande. Filmen bjuder på många bra skådespelare, därav framförallt James Stewart i ena av hans första stora roller. Tonen i "After The Thin Man" är aningen mörkare än föregångaren, vilket fungerar fint så länge William Powell och Myrna Loy får briljera och leverera sin undebara äktenskapshumor som faktiskt är skälet till att både "The Thin Man" och "After The Thin Man" är så bra och underhållande. Obs! Jag ger den här filmen 4.5
Czechflash
2006-08-22
Kommer inte upp i samma klass som originalet tyvärr. Tar ett tag innan den kommer igång och man använder sig av James Stewart alldeles för lite. Mer av honom och det här hade blivit bättre.
seriost
2006-03-27
Bra, men inte någon större hjärngymnastik.
goeran
2005-08-08
Ännu en suverän film med William Powell och Myrna Loy. En perfekt komedi och James Stewart är givetvis också mycket bra.
Bomkia
2004-09-01
Stundtals riktigt skön kriminalkomedi, men tycker själva brottet är lite mesigt. Roligt att se Stewart i tidig roll.