3.3

Efter stormen

Ryotas dagar som prisbelönad författare är långt borta, nu försörjer han sig som privatdetektiv och slösar bort det mesta han tjänar på spel. Han kämpar för att återknyta kontakten med sin son, problemet är att varken hans mor eller ex-fru litar på honom längre. Men en stormig sommarnatt får Ryota chansen att visa att han för en gångs skull menar allvar.

Originaltitel Umi yori mo mada fukaku
Alternativ titel After the Storm
Regissör Hirokazu Koreeda
Manus Hirokazu Koreeda
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Hiroshi Abe, Yôko Maki, Taiyô Yoshizawa, Kirin Kiki, Lily Franky, Isao Hashizume, Shôno Hayama, Sôsuke Ikematsu, Satomi Kobayashi, Yuri Nakamura

hsimpson
2020-04-24
Lite kluven till denna. Den är välskriven (som vanligt), och Kilin Kiki är helt underbar här. Men Ryota är en riktig loser till huvudperson, och för mig (till skillnad från HerrArne några kommentarer nedanför) är filmens katharsis obefintlig. Det gör att jag har svårt att sätta högre än tre. Men Kore-edas lägstanivå är fortsatt hög, efter sex sedda.
Zebulonm
2018-01-27
helt okey
StureStenhög
2017-09-24
Baserat på den här och Systrarna, så verkar Koreeda vara väldigt bra på att skildra vardagsliv. Karaktärerna känns verkligen trovärdiga, och allra mest känns de trovärdiga som en familj. och man får en genuin känsla av att få titta in hos människor som har levt ett helt liv tillsammans. Stundtals bjuds vi också på intressanta konversationer. Dock är scenariot lite för välbekant. Jag hade goda förhoppningar till en början om att de skulle kunna göra något intressant med huvudpersonen, men tyvärr blir han bara ytterligare en misslyckad filmfarsa som spelar bort alla sina pengar. Förvisso en trovärdig sådan som sagt, men jag har sett honom lite för många gånger förut. Men på det stora hela är det här ändå en behaglig film
myslas
2017-08-07
Förvisso ett bra och fint familjedrama och det är alltid intressant att se de kulturella skillnader som finns i Japan men man blir inte alls lika berörd som man vanligtvis blir av Kore-edas filmer. Mycket beroende på att jag inte alls tycker om pappan, han är rätt mycket ett rövhål.
HerrArne
2017-05-21
Finstämt skådespeleri och en skön katharsiseffekt.
mammene
2017-04-22
Räcker till en stark trea. Håller inte med om att den var för lång, det gavs tid till att hänga med med Ryota i hans vardag där han försökte bygga på sitt förhållande till sonen.. Man lät honom vara som han var utan att döma. Det var mycket finurlig humor i dialogerna och det mesta av den varan stod farmor för, hon var bäst.
DYV
2017-01-19
Filmens läng på 2 timmar är helt omotiverad. Skulle kunna kortas ner 30 min utan problem. Är stundals lite smårolig och bjuder på en del djupa tankar kring livet, men saknas gör de där riktigt minnesvärda scenerna som etsar sig fast som träffar rakt i hjärtat. Dialogen är återhållsam, men skådespelarna och regin är till tillräckligt starkt för att kompensera med andra aspekter.
jopjop
2017-01-10
Hade höga förväntningar som inte infriades. Dock alltid kul med japansk film.
Cumlin
2017-01-08
Hade hoppats på ett starkare klimax, men blev istället lite långdraget. Helt okej ändå :)
goeran
2017-01-07
En feelgoodfilm med mycket humor som duger för en stunds förströelse.