3.4

Efterskörd

Runt om i Frankrike har Agnès Varda träffat på återvinnare, lumpsamlare och sakletare. Av mycket olika skäl tar dessa människor vara på vad andra har ratat. Efterskörd är en högst subjektiv dokumentär styrd av regissörens nyfikenhet. Genom dessa olika möten ger den också en mångfasetterad bild av vårt överflödssamhälle.

Originaltitel Les glaneurs et la glaneuse
Alternativ titel The Gleaners & I
Regissör Agnès Varda
Manus Agnès Varda
Genre Dokumentär, 2000-tal

JohnTron
2019-06-15
Vad än Agnés Varda gjorde för film så blev det väldigt bra. Likaså här i denna dokumentär om de som tar vara på det som vi andra lämnar efter oss. Tack Agnés för det du gav oss.
sirkurt
2016-09-19
En väldigt vacker och speciell film. Helt unik, Agnes Varda har ett helt eget sätt att berätta på.
Darn
2015-09-17
En väldigt vinklad film, på ett bra sätt, som visar lite mer än bara själva tingen i sig. Hennes humor och underfundighet berikar mycket. Poängen med hennes användande av en digitalkamera gav även en liten extra touch till filmens tema, som sådant.
Raimo_1985
2015-03-07
Lite långtråkig och tjatig och allt är inte nytt (men det var nog det när den kom) men ändå, inspirerande! :)
emilstjernholm
2014-05-11
Den här dokumentären är allt annat än förutsägbar. På ett lekfullt sätt följer den ett tema snarare än ett upprepande mönster. Måste säga att Agnes Varda verkar vara en av världens skönaste människor. En ynnest att ha fått se henne prata filmhistoria i Stockholm i höstas.
Ful_fisk
2014-03-23
Agnes Varda var den främsta kvinnan i franska nya vågen. Den här dokumentären om matkonsumtion och avfall från år 2000 visar tydligt varifrån Vardas rötter kommer. Osammanhängande, skaparglad, experimentell och kvick. Spretigt som tusan, men det är väl lite grand charmen med nya vågen-regissörerna, och helheten blir föga oväntat oväntat bra! (hm…) Mycket bra film!
origC-J
2014-03-23
Imponerande att Varda är såpass nyfiken på världen och samhället och gjort en så nyfiken film vid 72 (!) års ålder. Jag kan se lockelsen med Vardas vandrande stil, men uppskattar den inte personligen. På många vis en intressant och närmast profetisk film, men utsvävningarna sänker betyget för undertecknads del. (Dessutom väldigt fransk med en miljon kulturreferenser...)
AndreaFurberg
2014-03-22
många fina stunder. bäst gillar jag när hon fångar in långtradarna i sin runda hand. jag önskar att hon hade fastnat lite längre här och där, det är tyvärr lite väl snabba klipp och mycket text att läsa, för mina tröga ögon. jag missar hela filmen medan jag stirrar på texten, men då bestämmer jag mig för att strunta i texten och bara titta på alla som pratar och det är för det mesta mycket intressantare.
#54
2014-02-07
Varda verkar vara en mycket sympatisk person.
F-M-J
2013-12-07
Mycket bra dokumentär. Älskar sättet Varda väljer att inkludera sig själv på, det är ett oerhört kreativt och lekfullt initiativ som resulterade i att jag blev lika barnsligt intresserad i händelserna som regissören själv. Filmen är ett mycket bra exempel på att ett artistiskt tillvägagångssätt övervinner påkostade materiella angelägenheter såsom en dyr kamera och ett helt produktionsteam så länge filmen vågar tala sitt eget konstnärliga språk. Filmen blev både inspirerande i aspekten om hur billigt det kan vara att göra mycket bra film samtidigt som den gav en vidare inblick i hur man kan bredda sin ödmjukhet mot livet och bli mer sparsam och rationell när det kommer till överkonsumtion.