Eggande toner

Filmen blev den populäre artisten Billy Fury?s debutfilm. Fury var en i gruppen av de s.k hemodlade sångtalangerna, typ Cliff Richard och Adam Faith. Artister som verkat för att skapa en distinkt brittisk rock'n'roll rörelse.

Originaltitel Play It Cool
Regissör Michael Winner
Manus Jack Henry
Genre Drama, Musikal, 60-tal
Skådespelare Billy Fury, Michael Anderson Jr, Dennis Price, Helen Shapiro, Anna Palk, Bobby Vee, Danny Williams (I), Richard Wattis, Keith Hamshire, Ray Brooks, Jeremy Bulloch, Maurice Kaufmann, Peter Barkworth, Max Bacon, Monte Landis, Felicity Young

StureStenhög
2016-08-20
Vilket fantastiskt tidsdokument det här var. Vi får en härlig resa genom Londons natt- och musikliv vid en tidpunkt där man står på tröskeln till the swinging sixties. Jag kan inte påstå att jag hade någon koll på någon av de artister som dyker upp, men att musiken var svängig kan jag iaf konstatera. Bill Fury har förvisso en lite störig framtoning, och det är intressant att se hur kamerainkompatibla alla är (p.g.a. att tv-mediet inte hade slagit igenom än får man anta), särskilt Helen Shapiro är otroligt okarismatisk och ser inte ut att ha en aning om hur hon ska bete sig. Men allt detta bidrar ju bara till charmen. Tyvärr kan jag inte påstå att det är någon vidare film egentligen, och i synnerhet i inledningen är det alldeles för tramsigt. Men skitsamma som jag brukar säga, det här är alldeles för fascinerade för att det ska kunna bli ett lägre betyg än en trea
JanneN
2013-07-02
Bland de filmer av denna typ (Rock Around the Clock, The Tommy Steele Story osv.) som jag sett, så är denna den bästa. Rolig och jätteskön musik och många fina gästartister.