2.9

The Oath

Läkaren Finnurs dotter Anna har blivit ihop med knarklangaren Óttar. När Óttars kriminella handlingar blir ett hot mot Annas och övriga familjens säkerhet tar Finnur saken i egna händer.

Originaltitel Eiðurinn
Regissör Baltasar Kormákur
Manus Baltasar Kormákur, Ólafur Egilsson
Genre 2010-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Hera Hilmar, Baltasar Kormákur, Ingvar Eggert Sigurðsson, Gísli Örn Garðarsson, Thorsteinn Bachmann, Thorsteinn Gunnarsson, Sigrún Edda Björnsdóttir, Joi Johannsson, Thelma Gudmunds, Thórunn Magnea Magnúsdóttir

Hanness
2019-01-02
Bra isländsk film.
StureStenhög
2018-03-22
Jag trodde att islänningarna mest bara vallade får och så, men här visar det sig att de knarkar och slåss precis som alla andra. Bortsett från det är det här dock inget nytt direkt, men man har ändå lyckats skapa vissa omständigheter som gör det här scenariot lite extra raffinerat. Killen som spelar Ottar är bra också, han skapar en karaktär som är obehaglig på ett civiliserat sätt. I övrigt är det här en stabil thriller, varken mer eller mindre
Bozze80
2017-11-29
Tät och intressant, men kanske inte helt trovärdig historia, hade önskat att den var ännu mörkare och råare, men som helhet bra, om än med vissa brister i handlingen, bortsett från det så är det ett riktigt bra hantverk.