3.3

Eighth Grade

Trettonåriga Kayla uthärdar det nutida ungdomslivet i villaförorten. Hon försöker ta sig igenom sista veckan på middle school, slutet på ett katastrofalt skolår, innan hon ska ta sig an high school till hösten.

Originaltitel Eighth Grade
Regissör Bo Burnham
Manus Bo Burnham
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson, Jake Ryan, Daniel Zolghadri, Fred Hechinger, Imani Lewis, Luke Prael, Catherine Oliviere, Nora Mullins, Gerald W Jones, Missy Yager, Shacha Temirov, Greg Crowe, Thomas J O'Reilly, Frank Deal, Tiffany Grossfeld

DIProgan
2021-09-26
Som någon som tycker det är jobbigt att se på pinsamheter så kan detta ha varit en av de jobbigaste filmer jag sett men den är väldigt trovärdig i mest allt den gör. Något av en hyllning till den skygga, bortkomna och nervösa tonåringen som ändå lyckas förbli en överlag god människa. Kunde va något att visa ungdomar i skolan.
karlmats
2020-10-14
Elsie Fisher gör en strålande insats som bortglömd och bortkommen tonåring som bara vill passa in utan att veta hur. Det känns lite som att en ny genre är skapad, tonårsfilmen som inte handlar om att börja lågt och klättra på den sociala stegen utan snarare om hur man hänger fast på den för glatta livet i hoppet om att den sitter fast på en helikopter som eventuellt kommer att landa nån gång. Det är mycket ångest, betydligt mer drama än komedi, men det känns hela tiden så realistiskt. Hur samhället påverkas av att denna generation växer upp konstant klistrade vid smartphone och laptops får vi väl inte se än på några decennier men så som det skildras får man ändå en inblick i vilken press dessa ungdomar lever under. Kanske inte den mest underhållande filmen jag sett, men den känns genuin och träffsäker och 3an sitter stabilt som en smäck. Att den är skriven och regisserad av en manlig 90-talist känns otroligt otippat.
BarryHero
2019-10-18
En sällsynt bra ungdomsfilm av unge Bo Burnham (född 1990). Elsie Fisher är helt otrolig i sin roll som socialt ångestfylld ung tjej, och alla känns naturliga i sina roller. Får se hur snabbt filmen åldras med tanke på alla tydliga referenser till specifika sociala medier m.m. Imponerad av både manus och regi.
myslas
2019-05-26
Som ett The Office men om tonåringar. Många gånger obehagligt och fyllt av pinsamheter men ändå berättat med mycket värme. Känns väldigt genuin och Elsie Fisher är fantastisk i huvudrollen.
HerrNenne
2019-05-13
Fisher är brutalt bra. Filmen skrämmer mig genom att förbereda scener för ultimata obehagskänslor och förnedring men väljer oftast att inte ta den vägen. Det gör den helt rätt i, och förmedlar hopp och styrka istället för att gotta sig i förnedring och "verklighet". Jag vet inte om jag skulle säga att jag gillar den här filmen, men den känns sann och verklig och jag respekterar den verkligen.
haajen
2019-01-06
Löst sammanhållen film som känns lite enahanda efter ett tag. Inget en inte sett förr. Fisher är plågsamt bra.
stgurgel
2018-11-19
Bra handling, manus, dialog, men jag blev mindre imponerad över skådespel och regi
StureStenhög
2018-11-14
En sympatisk film som stundtals känns väldigt genuin, men som tyvärr inte vågar köra den linjen fullt ut. Istället slängs det in lite ansträngd humor här och var för att göra mainstreampubliken glad, och handlingsmässigt betar man av det mesta som man kan förvänta sig av en sådan här film. På sin höjd försöker man få till en liten twist på de välkända klichéerna, vilket ibland fungerar, ibland inte. Men Elsie Fisher är bra, och hennes karaktärs tafatta försök att navigera sig igenom tonårstillvaron är överlag träffsäkert skildrade. Greppet med Youtube-videorna är också väldigt lyckat, där förmedlas diskrepansen mellan huvudpersonens idealbild av sig själv och verkligheten på ett smart sätt. Men det går inte att komma ifrån att det här på det stora hela är en ganska traditionell ungdomsfilm, den är bättre än genomsnittet i genren, men har en bra bit upp till toppskiktet. Intressant annars att kidsen tydligen inte använder Facebook längre, det hade jag faktiskt missat, film är allmänbildande
elzplz
2018-10-27
cute AF.
2018-10-26
Oj, det här var verkligen jättebra! Att ha en så tydlig bild av vem man vill vara och att se världen så klart, om än naivt, men att inte kunna göra det. Att lära sig acceptera sig själv, att hitta sina egna vägar, hur man förhåller sig till det sociala parallellt på internet och afk. Unga tonåringar som faktiskt ser ut som unga tonåringar hjälper till att lyfta filmen. Jag gillar det här jättemycket!