3.3

Eighth Grade

Trettonåriga Kayla uthärdar det nutida ungdomslivet i villaförorten. Hon försöker ta sig igenom sista veckan på middle school, slutet på ett katastrofalt skolår, innan hon ska ta sig an high school till hösten.

Originaltitel Eighth Grade
Regissör Bo Burnham
Manus Bo Burnham
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson, Jake Ryan, Daniel Zolghadri, Fred Hechinger, Imani Lewis, Luke Prael, Catherine Oliviere, Nora Mullins, Gerald W Jones, Missy Yager, Shacha Temirov, Greg Crowe, Thomas J O'Reilly, Frank Deal, Tiffany Grossfeld

BarryHero
2019-10-18
En sällsynt bra ungdomsfilm av unge Bo Burnham (född 1990). Elsie Fisher är helt otrolig i sin roll som socialt ångestfylld ung tjej, och alla känns naturliga i sina roller. Får se hur snabbt filmen åldras med tanke på alla tydliga referenser till specifika sociala medier m.m. Imponerad av både manus och regi.
myslas
2019-05-26
Som ett The Office men om tonåringar. Många gånger obehagligt och fyllt av pinsamheter men ändå berättat med mycket värme. Känns väldigt genuin och Elsie Fisher är fantastisk i huvudrollen.
HerrNenne
2019-05-13
Fisher är brutalt bra. Filmen skrämmer mig genom att förbereda scener för ultimata obehagskänslor och förnedring men väljer oftast att inte ta den vägen. Det gör den helt rätt i, och förmedlar hopp och styrka istället för att gotta sig i förnedring och "verklighet". Jag vet inte om jag skulle säga att jag gillar den här filmen, men den känns sann och verklig och jag respekterar den verkligen.
haajen
2019-01-06
Löst sammanhållen film som känns lite enahanda efter ett tag. Inget en inte sett förr. Fisher är plågsamt bra.
stgurgel
2018-11-19
Bra handling, manus, dialog, men jag blev mindre imponerad över skådespel och regi
StureStenhög
2018-11-14
En sympatisk film som stundtals känns väldigt genuin, men som tyvärr inte vågar köra den linjen fullt ut. Istället slängs det in lite ansträngd humor här och var för att göra mainstreampubliken glad, och handlingsmässigt betar man av det mesta som man kan förvänta sig av en sådan här film. På sin höjd försöker man få till en liten twist på de välkända klichéerna, vilket ibland fungerar, ibland inte. Men Elsie Fisher är bra, och hennes karaktärs tafatta försök att navigera sig igenom tonårstillvaron är överlag träffsäkert skildrade. Greppet med Youtube-videorna är också väldigt lyckat, där förmedlas diskrepansen mellan huvudpersonens idealbild av sig själv och verkligheten på ett smart sätt. Men det går inte att komma ifrån att det här på det stora hela är en ganska traditionell ungdomsfilm, den är bättre än genomsnittet i genren, men har en bra bit upp till toppskiktet. Intressant annars att kidsen tydligen inte använder Facebook längre, det hade jag faktiskt missat, film är allmänbildande
elzplz
2018-10-27
cute AF.
2018-10-26
Oj, det här var verkligen jättebra! Att ha en så tydlig bild av vem man vill vara och att se världen så klart, om än naivt, men att inte kunna göra det. Att lära sig acceptera sig själv, att hitta sina egna vägar, hur man förhåller sig till det sociala parallellt på internet och afk. Unga tonåringar som faktiskt ser ut som unga tonåringar hjälper till att lyfta filmen. Jag gillar det här jättemycket!
Benisakura
2018-10-19
Tycker filmen ger en bra bild hur det kan vara att va ungdom utav idag men på något sätt tycker jag samtidigt att den saknar djup på vissa ställen vilket göra att den får ett bra betyg men inte mer.
KyLLo
2018-10-03
Det allra bästa tycker jag är huvudpersonen. Hon ger ett sympatiskt intryck och känns naturlig. Så har hon en lågmäld charm som är underbar och påminner lite om Willow i Buffy när den serien var ny. Hon lever ett liv IRL och ett annat i internetvärlden, vilket jag tror att många unga som äldre kan känna igen sig i. Annars får man mycket av det som man kan förvänta sig i genren med glädjeämnen, motgångar och pinsamheter. Även problem skildras med mycket humor och ironi, vilket gör det lättittat. Här förekommer även skoltävlingar och skolövningar som är typiskt amerikanska och präglade av amerikanska värderingar och amerikansk historia, utan några som helst moraliska betänkligheter. Filmen är bra och klart sevärd, men har blivit lite väl hypad. Samtidigt har den väckt en nyfikenhet på Elsie Fisher, som för mig var okänd tidigare.