3.3

El Dorado

En försupen sheriff får hjälp av en åldrad revolverman att få slut på ett bråk om betesmark.

Originaltitel El Dorado
Regissör Howard Hawks
Manus Leigh Brackett
Genre Action, Äventyr, Western, 60-tal
Skådespelare James Caan, John Wayne, Robert Mitchum, Charlene Holt, Michele Carey, Ed Asner, Arthur Hunnicutt, Christopher George

gjoob
2016-10-13
Väldigt lik Rio Bravo på nästan alla sätt (alkoholiserad sheriff (fast här spelad av Mitchum istället för Martin), större delen av filmen utspelar sig på sheriffkontoret, John Waynes karaktär är identisk den i Rio Bravo och Caans pojkspoling påminner starkt om Nelsons dito), konstigt att Hawks ska ha förnekat att det var en (mer eller mindre) remake av Rio Bravo. Denna är dock inte alls lika tät som "originalet" och går stundtals på tomgång.
Zebulonm
2015-07-16
En skön western o John Wayne levererar..
AnecdotistOwl
2010-08-03
Om ändå alla filmer kunde vara som Rio Bravo - El Dorado är på rätt spår men blir inte riktigt lika bra. John Wayne har samma kläder, karaktärstyperna är likadana, fängelset blir ett andra hem och så vidare. Jag älskar det.
labi
2010-05-23
En sämre variant på Rio Bravo. Helt obegripligt varför den gjordes egentligen. Medan Rio Bravo är ett mästerverk med sina "överlappande" dialoger är den här filmen en återgång till klassisk teatral dialog - tillyxad och intetsägande. Det blir trots allt en trea pga av god spänning, även om filmen är väl lång.
thefox
2010-02-26
Ingen Hawksfavorit, inte för att det finns så många sådana egentligen
Eeler
2009-12-22
Sofistikerad regi och precist fotografi. Det ser enkelt ut. Som sagt ligger i historien i fokus och det är filmens stora minus pga att historien dels är et själv-plagiat och att manus är inkonsekvent. Mycket bra film i vilket fall.
ea1234
2009-05-10
Klart sämre än Rio Bravo. Främst i första halvan som är ganska uselt skriven och rollerna är inte heller lika välskrivna. Sen kan man ju ifrågasätta varför Hawks måste göra en dramaturgiskt nästan identisk film. Men Mitchum, Wayne och Caan presterar och på det hela taget är filmen trots sina brister ändå spännande och underhållande dussinwestern.
jep
2009-03-14
Habil film där Mitchum och musiken är de största behållningarna.
Tonti
2008-09-08
Skön light-western.
nopasaran
2008-01-14
Ganska oskuldsfull och lite charmig western. Den är förståss emellanåt teatral, hemvävd och kvinnorna verkar mera höra hemma i sminklogen än i ett dammigt mellanvästern men annars verkar filmen vara gjord med glimten i ögat och med distans vilket känns avväpnande!