El Mariachi

En omkringresande gitarrspelare blir förväxlad med en brutal gangster som liksom han själv går klädd i svart och bär på ett gitarrfodral. Skillnaden är att gangsterns fodral är fullt av vapen.

Originaltitel El Mariachi
Alternativ titel Falsk mördare
Regissör Robert Rodriguez
Manus Robert Rodriguez
Genre Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Carlos Gallardo, Consuelo Gómez, Jaimie de Hoyos, Peter Marquardt, Reinol Martinez, Ramiro Gómez, Jesús López, Luis Baró
Betygsantal 1912

Starkbröl
2023-03-13
B-film förstås men ofta väldigt välfilmad med kreativa vinklar, och med tanke på budgeten är det helt fantastiskt, speciellt med tanke på att den är filmad på riktig film. Men för många longörer, ibland känns filmen mer som en showreel för Rodriguez och hans amatörskådespelare än en riktig film.
BarryHero
2022-07-28
Troligen en av tidernas mest imponerande produktioner. Gjord på 7000 dollar varav det mesta gick till själva filmrullarna. Filmen är inte enbart intressant från ett tekniskt perspektiv utan det är även roligt, fartfyllt, och välregisserat. Har inte sett uppföljarna Desperado eller Once Upon a Time in Mexico men blir definitivt sugen efter att ha sett detta fenomenala verk.
RustyFilm
2021-05-23
En B-film med vad jag förstått en väldigt begränsad budget. Men det är ju också Robert Rodriguez debutfilm. Jag har sett ett par av hans betydligt senare filmer, så jag vet att det ska bli bättre. Har dock inte sett de andra två filmerna i Mexikotrilogin än. Filmen är idérik och ibland lite rolig men långt ifrån nyskapande.
2015-08-04
Tja... Inte så jättespännande, men lite lågbudget-kultigt är det väl. Svårbedömd. Gillade hantverkets påhittighet, men filmen var lite småseg. Dalar mellan tvåan och trean och idag får det luta netåt.
Hypostas
2015-02-08
Skräp.
LacombeLucien
2014-05-10
Minns den som bra.
2012-05-28
Valpigt regisserad av en ung Rodriguez, men visst kan man ana redan här att det skulle bli något överjävligt av den mannen. Men på det stora hela en tjatig och intetsägande film. (6/15)
schramm
2011-08-29
Jag gillar historierna om filmen betydligt mer än själva filmen. El Mariachi är fylld med bra idéer och karaktärer som gör tuffa saker, men tyvärr också fylld med några av de segaste utfyllnadsscenerna jag någonsin sett. Rodriguez lyckades bättre med uppföljaren/remaken Desperado. Den här filmen rekommenderas bara om man vill se Rodriguez och Desperados ursprung.
jingoo
2011-07-03
Har en del riktigt snajdiga actionsekvenser men duger mest som extramaterial till Desperado.
2010-11-17
Det är verkligen fascinerande hur mycket bättre allt i den här filmen är än i väldigt många filmer med flera gånger högre budget. Men det här är inte bara en väldigt imponerande filmteknisk prestation, det är också en klart underhållande rulle. Rodriguez berättarglädje smittar verkligen av sig och det är lätt att bara låta sig ryckas med i storyn. Jag gillar också de skitiga mexikanska miljöerna och Moco är ju en riktigt skön karaktär. Stark trea