2.3

Eldfågeln

Eldfågeln handlar om den världsberömde tenoren Mario Vanni som avböjer ett gästspel på Kungliga Operan i Stockholm med motiveringen att det går isbjörnar på gatorna. Strax efter får han se en svensk dansfilm med den vackra prima ballerinan Linda Corina. Han blir eld och lågor och går snabbt med på att komma till Stockholm.

Originaltitel Eldfågeln
Alternativ titel The Fire-Bird
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Tito Gobbi, Ellen Rasch, Eva Henning, Georg Rydeberg, Bengt Blomgren, Åke Falck, Märta Arbin, Maurice Béjart, Margherita Bossi, Märta Dorff, Björn Holmgren, Gull Natorp, Gun Skoogberg

Ilgrandebaritono
2020-09-26
Kul att se mästersångaren Tito Gobbi briljera i en Hasse Ekman film. Finstämd och spännande och bra på många sätt. Vissa scener kändes lite utdragna, men på det stora hela en stark filmupplevelse i operamiljö. Kul också att en ung Nicolai Gedda dyker upp i en scen.
Andravåningen
2018-06-30
Jag förmodar att man skulle kunna hitta en metakvalitet i det här: balettens och operans såpaktiga drama spiller över i "verkligheten", som även den skildras med onaturligt skådespeleri och påträngande stråkmusik. I annat fall ser man det väl mest för själva baletten och de fina färgerna. Personligen såg jag filmen för att "beta av" den, och kände mig mest likgiltig.

2016-02-13
Bättre än väntat. Trots att alla skådespelarna kör sina egna varianter av engelska finns där ett bra flyt i dialogen och humorn går inte förlorad. Gillade särskilt Eva Henning i en icke-sympatisk roll för en gångs skull. Tito Gobbi ser ut som Gunnar Hellström utan mustasch. Dock blev dansscenerna lite långrandiga.
origC-J
2015-05-25
Man undrar vad de tänkte när de kom på konceptet. Den är helt klart inspirerad av "De röda skorna", men den kan ju inte ha legat i tiden 1952. Räddas till viss del av att det är en sån udda fågel, och av Tito Gobbis fina operainsatser. Men handlingen är inte mycket att hänga i julgranen, och balettdelarna är hopplöst träiga. Svag trea.
emilstjernholm
2015-05-09
I grund och botten är detta filmad opera och balett utan någon större finess. Själva storyn är lite rörig och oengagerande. Eva Hennings smått overkligt bittra karaktär var en av få ljusglimtar tillsammans med det snygga färgfotot.
Sznax
2014-11-02
Jag vet inte varför Hasse ville göra detta. Betyg 3.7
Tonti
2014-10-21
Maken till idioti får man sällan chansen att se på biografduken men det är i alla fall idioti med en del kvaliteter som det är svårt att bedöma ifall de är avsiktliga eller oavsiktliga. De har satsat mycket på att framställa starka röda nyanser men i övrigt tycker jag inte att färgen är särskilt lyckad heller. Det finns hur som haver nåt fascinerande över den ryckiga dramaturgin, Gobbis störtfåniga leenden och den styltiga engelska dialogen.
KimEkberg
2014-04-21
den här ska väl egentligen inte ha mer än två, men det får den ändå. det är ju förnöjsamt att höra all svengelska, och färgerna är ju väldigt smakfulla. men själva filmen är svårt rödaskornaskadad, fast porrigare, men det är ju visserligen skönt att se att det inte är bristen på resurser som gör att hela filmen brister. hade hoppats att fler hasseekmankändisar skulle ställa upp och prata swedish chef-språket.
HerrArne
2013-10-15
En udda fågel till film med rejäla doser dans. Välkomponerade bilder räcker långt.
NtoNW
2010-10-21
Håller med om att handlingen är lite för töntig för att filmen skulle få höga poäng. Men kolla framför allt in balettscenerna, vilket foto det är i dem. Det följer inte långt efter de amerikanska förebilderna.