4.1

Eldflugornas grav

I slutet av Andra världskriget brandbombar USA japanska kåkstäder av trä. Två föräldralösa barn - fjortonårige Seita och hans fyra år yngre syster Setsuko - kämpar för att överleva på den japanska landsbygden. För Seita och hans syster är de oförstående och orättvisa landsmännen en större plåga än de ständigt återkommande bombräderna.

Originaltitel Hotaru no haka
Alternativ titel Grave of the Fireflies, Tombstone of the Fireflies, Tomb of the Fireflies
Regissör Isao Takahata
Manus Isao Takahata, Akiyuki Nosaka
Genre Drama, Krig, Anime, 80-tal
Skådespelare Tsutomu Tatsumi (röst), Ayano Shiraishi (röst), Yoshiko Shinohara (röst), Akemi Yamaguchi (röst)

2023-09-03
Den här filmen var över förväntan! Snyggt animerad, bra musik, gripande story och filmen är riktigt sorglig emellanåt. Enda nackdelen är att tempot blir ganska långsamt emellanåt men annars är filmen väldigt bra! Svag 5:a.
djonipony
2023-08-25
Helt ok. Fint syskonskap, fin animation och rätt bra musik, men obegripligt hur denna kan ligga #45 all time på imdb.
BarryHero
2023-03-14
I vanlig ordning fina animationer och fin musik i Ghiblis produktioner, med skillnaden att fantasielementen här i stort sett helt saknas. Historien är rejält mörkt, och jag undrar hur ett ungt barn skulle uppfatta filmen (som den först marknadsfördes mot). Det är skönt med en realistisk Ghibli-produktion, när man annars kan tröttna lite på de ständiga fantasyelementen.
vonadel
2020-10-21
Fin film, men jag vet inte om jag kanske inte riktigt kan ta åt mig genren som gör att jag inte kan ge högre betyg. Blir inte tillräckligt engagerad helt enkelt. 6/10
AndersAxelsso
2019-08-04
Så fruktansvärt, j-a tragiskt. Som om inte livet är hårt nog så måste vi människor utsätta varandra för dessa evinnerliga krig och allt elände som följer med dem. Jag grät, rakt nerskickad i mina egna, personliga förluster.
Jamesa
2018-01-27
Mycket bra, en film som dröjer sig kvar efteråt.
2017-11-29
Det här är den bästa filmen som finns....
Zarquon
2017-07-30
Förkrossande feel-bad om krig med flera scener som gör att man får sandkorn i ögat. Suveränt gjord och vissa scener kommer garanterat sätta sig i skallen, men av naturliga skäl längtar man inte efter att se den igen i första taget.
92axha10
2017-02-24
Filmer som den här bevisar utan tvekan att tecknat inte bara är för barn. Den här filmen skildrar tunga ämnen och håller inte igen.
supermancover
2016-12-18
Förmodligen den absolut mest viktiga animerade film jag sett hittills i mitt liv. Och känns - så - aktuell trots att det är nästan 30 år sedan den gjordes och över 70 år sedan den skulle utspelats. Vet inte vad jag ska säga (säger jag orimligt ofta) men alltså. Så otrolig och stark. Och otroligt stark.