4.1

Eldflugornas grav

I slutet av Andra världskriget brandbombar USA japanska kåkstäder av trä. Två föräldralösa barn - fjortonårige Seita och hans fyra år yngre syster Setsuko - kämpar för att överleva på den japanska landsbygden. För Seita och hans syster är de oförstående och orättvisa landsmännen en större plåga än de ständigt återkommande bombräderna.

Originaltitel Hotaru no haka
Alternativ titel Grave of the Firefliesombstone of firefliesombstone for fireflies
Regissör Isao Takahata
Manus Isao Takahata, Akiyuki Nosaka
Genre Krig, Drama, Anime, 80-tal
Skådespelare Tsutomu Tatsumi (röst), Ayano Shiraishi (röst), Yoshiko Shinohara (röst), Akemi Yamaguchi (röst)

AndersAxelsso
2019-08-04
Så fruktansvärt, j-a tragiskt. Som om inte livet är hårt nog så måste vi människor utsätta varandra för dessa evinnerliga krig och allt elände som följer med dem. Jag grät, rakt nerskickad i mina egna, personliga förluster.
Jamesa
2018-01-27
Mycket bra, en film som dröjer sig kvar efteråt.
2017-11-29
Det här är den bästa filmen som finns....
2017-10-22
Zarquon
2017-07-30
Förkrossande feel-bad om krig med flera scener som gör att man får sandkorn i ögat. Suveränt gjord och vissa scener kommer garanterat sätta sig i skallen, men av naturliga skäl längtar man inte efter att se den igen i första taget.
92axha10
2017-02-24
Filmer som den här bevisar utan tvekan att tecknat inte bara är för barn. Den här filmen skildrar tunga ämnen och håller inte igen.
supermancover
2016-12-18
Förmodligen den absolut mest viktiga animerade film jag sett hittills i mitt liv. Och känns - så - aktuell trots att det är nästan 30 år sedan den gjordes och över 70 år sedan den skulle utspelats. Vet inte vad jag ska säga (säger jag orimligt ofta) men alltså. Så otrolig och stark. Och otroligt stark.
2016-12-18
Såg om filmen ikväll. Var lite orolig inledningsvis. Alltid läskigt att se om filmer man älskade när man såg dom första gången. Men den var minst lika bra denna gången. Lika fantastisk som hjärtskärande.
fredagsfil
2016-11-27
En otroligt melankolisk och annorlunda berättelse om två barn som får klara sig själva i krigets verklighet. Skildringen hinner inte bli så djup, kanske är det animeformatet som hämmar?
myslas
2016-10-20
Väldigt fint och känslosamt om hur oskyldiga drabbas i krigstider. Känns väldigt aktuell idag.