3.8

Elefantmannen

John Merrick är så ohyggligt deformerad att han är dömd att visas upp som missfoster på cirkus. I det viktorianska England är han känd som Elefantmannen. Med hjälp av doktor Frederick Treves försöker Merrick att återfå den värdighet han förlorat.

Originaltitel The Elephant Man
Regissör David Lynch
Manus Christopher De Vore, Eric Bergren, David Lynch
Genre Drama, Biografi, 80-tal
Skådespelare John Hurt, Anthony Hopkins, Anne Bancroft, John Gielgud, Wendy Hiller, John Standing, Freddie Jones, Phoebe Nicholls, Michael Elphick, Dexter Fletcher, Hannah Gordon, Helen Ryan, Lesley Dunlop, Kenny Baker

2017-10-09
Bra klassiker
2016-11-26
Det här är det absolut bästa David Lynch gjort!
RobinsTaste
2015-04-28
Wow, vilken drös med goa kommentarer denna filmen fått. Och visst fattar jag att den har stor uppskattning. Men tycker inte detta är Lynchs bästa. Dock en bra film, utan tvekan. Men landar på en 3a.
2015-01-02
Mina förväntningar på Elfantmannen var väldigt höga. Förväntningar som inte nåddes. Elefantmannen är en bra film men jag har riktigt svårt att se det fantastiska med filmen. Jag ser den stämningsfulla regin, de fina skådespelarprestationerna och ett manus som berör men för mig personligen blir slutresultatet en bra film, mer än bra men inte fantastisk. 4-
iamthenrone
2014-12-08
Jag förstår inte vad som är så bra med den? Jag tycker den var långtråkig och förutsägbar. Och av alla designer på karaktärer i film, så var nog denna den värsta jag sett. Att han ser förskräcklig ut är nog, men att ge honom talfel och en nästan mesig röst också.. (john hurt har ju en skön röst egentligen) det blir för mycket, och manuset är torrt.
BrutusBeefcake
2014-06-02
Så vacker, så hemsk, slå slående. Jag grät flera gånger under filmens gång. Utav glädje, utav sorg, utav medlidande. Denna film måste man se. Helt klart det bästa jag sett av Lynch hittills, och det säger inte lite. Fantastisk på alla sätt och vis. Slår sig rakt in på min topp 10 lista, andra filmen jag sett iår som gjort det, den innan var Soraya M. (15/15)
LacombeLucien
2014-04-20
Så vacker, sorglig. Alla fascister och mobbare borde tvingas se denna.
Hypostas
2014-02-04
Ett mästerverk och en av Davids tre bästa filmer.
2013-11-07
Oflummigt och sammanhängande av Lynch, och jäklar vad bra den här var. Stilfullt, vackert, gripande och mycket vemodigt. Om svartvitt foto ska användas i en "modern" film utan att det känns pretentiöst så måste den här vara perfekt.
Rehn108
2013-09-12
Ja det här är ju bara hemskt bra. Fruktansvärt gripande. Med betoning på både hemskt, bra, fruktansvärt och gripande. Jag satt tårögd raktigenom. David Lynch alltså, vilken kille! Jag har tidigare "bara" sett Twin Peaks, det här är den första långfilmen jag ser från Lynch. Och vilken film sedan! Helt underbar.