3.3

Eleganten från vidderna, Filmen om Eddie Meduza

En egensinnig konstnär eller en vulgär underhållare, en ironisk provokatör eller en småfånig spexare - vem var egentligen Errol Norstedt, alias Eddie Meduza? Mannen som gav raggarrocken ett ansikte och censurerades av Sveriges Radio, men vars låtar likväl spreds från kassettband till kassettband och till slut lyckades ta sig in på Svensktoppen. Vi följer Errols krokiga väg genom livet, från hans svåra och rotlösa uppväxtår, via hans musikkarriär till hans alltför tidiga död. Dokumentären tecknar ett porträtt av en mångsidig människa, långt mera komplex än den allmänna bilden av Eddie Meduza, men också av en svensk musikindustri långt innan Idol-jurys och Myspace.

Originaltitel Eleganten från vidderna, Filmen om Eddie Meduza
Alternativ titel Eddie Meduza: The Movie
Regissör Stefan Berg (I), Andreas Brink, Michael Rosengren
Manus Stefan Berg (I), Andreas Brink, Michael Rosengren
Genre Dokumentär, 2010-tal

Macheath
2010-03-07
Habil dokumentär, men egentligen kanske mer än trea än den fyra jag ger den (som jag sätter på grund av att temat tilltalar mig). Skulle dock vilja rekommendera radiodokumentären "Mera brännvin" som jag tycker nådde betydligt längre. Bra komplement till varandra är de dock, i filmen kommer ju relationen till barnen mer i förgrunden.
Tobetobbs
2010-03-07
Intressant att få veta mer om Eleganten från Vidderna. Person som för mig alltid varit synonymt med något dåligt men nu har en finare bild i mitt huvud.
dudson
2010-03-07
En Riktigt Bra dokumentär!! Men kunnde vart Bra mkt Längre!!...Så Tragiskt att han gick bort så Tidigt!( Blir verkligen ledsen när man tänker på det....Han var ju Ett GENI!! Hoppas att han hadde Roligt under åren han höll på Iaf...Men det hadde han säkert;;=9 Bra-RöJ igenom åren..hehe....R,I,P Eddie....
Sakura
2010-03-05
Stärker verkligen hur han egentligen var som person istället för det ytliga perversa som alla tror att han var.
vickiwo
2010-02-09
En mycket fin film om denna geniala man :) Hade dock velat ha fler historier om alla galenskap han gjorde!
gusc
2010-02-08
Håller med Bodda. Fint porträtt. Personligen blev jag mest fascinerad av hans hemmafilmade sketcher, och de sinnesmässiga humörsvängningar han verkar haft.
Bodda
2010-02-04
Dethär kändes som en viktig film. Min respekt för denhär mannen har helt klart stärkts :)
« Föregående kommentarer