3.2

Elina - Som om jag inte fanns

Elina, 9 år får börja skolan igen efter en längre tids sjukdom. Hon hamnar omedelbart på kollisionskurs med sin nya stränga lärarinna. Elina gör uppror och snart är hela skolan och nästan hela det lilla samhället införstådda med vad som sker men ingen vågar ställa sig på Elinas sida.

Originaltitel Elina - Som om jag inte fanns
Regissör Klaus Härö
Manus Kjell Sundstedt, Jimmy Karlsson
Genre Drama, Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare Bibi Andersson, Natalie Minnevik, Marjaana Maijala, Henrik Rafaelsen, Tind Soneby, Björn Granath, Jarl Lindblad, Sara Arnia

Skapad 2019-11-13 av othis
Klaus Härös ”Elina – som om jag inte fanns” är sen senaste tidens mest omtalade barnfilm i Sverige och Finland, uppburen av kritiker, upptäckt av publiken och flerfaldigt prisbelönt. Elina är...   Läs mer »

2017-10-30
Ensamhet, javisst, men fick ingen relation till den här filmen...
2017-10-22
päronanton
2017-08-19
Älskar denna! Tycker den är helt underbar, både vad gäller handling,skådespeleri, miljön och musiken! En fantastisk film!
2016-11-21
Varm men kärv svenskfinsk misärbarnfilm i underbara miljöer - jo, jag tackar, jag. Men helt nöjd är jag inte. Jag känner mig lite blåst på historian. Det hela är upplagt för så mycket, men det blir för lite av det. Helt okej film som borde ha varit skitbra. (8-/15)
Gigi1943
2014-02-19
Suveränt skådespeleri av Bibi (hennes absolut bästa rollprestation), jag HATADE henne filmen igenom, hade en elak klump i mellangärdet hela tiden. Skönt att det kom en "räddande ängel" - läraren - som inte var pedofil eller liknande. Barnen (speciellt Elina och systern) är ju sagolikt bra. Fotot får t.o.m fem+ och den här filmen är så vacker och njutningsfull så man nästan "smäller av". Jag tror att det är min första femma för året. Se den och njut! Val av miljö är det bästa någonsin på filmduekn.
ASSFACE
2012-07-22
Söt och viktig film. Dock lite väl ytlig, men det är ju i och för sig en barnfilm!
labi
2011-12-23
Går på samma klichéminor som de flesta svenska dramafilmer gjort de senaste 20 åren med några få lysande undantag. Det är säkert inget fel med Kerstin Johansson i Backes roman, men Sundstedt/Karlssons manus är tunnare än vatten och filmen räddas av Bibi, Elinas charm och framför allt av det bedövande vackra fotot, där Härö verkar blinka en del åt Tarkovskijs "Offret" (myren) och "Ivans barndom" (panorering i björkskog).
hallon_147
2010-11-03
En mycket stark fyra :)
maddalena
2010-11-02
den häär filmen var sååå bra
KillerPutte
2008-09-16
(rek.3) Kliché rakt igenom alla 77 minutrarna, filmen räddas av fint foto, bra skådespeleri och stämningsfull musik.