The Asylum

Den unge läkaren Edward besöker det psykiatriska sjukhuset Stonehearst, i hopp om att få en lärlingsplats. Efter att ha visats runt av läkare på plats, känner han sig inspirerad av de moderna behandlingsmetoderna. Men i källaren där de farliga patienterna lever är ingenting som det verkar, och kanske är det fel personer som är bakom galler.

Originaltitel Eliza Graves
Alternativ titel Stonehearst Asylum
Regissör Brad Anderson
Manus Joe Gangemi
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Kate Beckinsale, Jim Sturgess, Michael Caine, Ben Kingsley, David Thewlis, Brendan Gleeson, Sinéad Cusack, Sophie Kennedy Clark, Christopher Fulford, Jason Flemyng, Guillaume Delaunay, Edmund Kingsley, Ciara Flynn, Andrew Dallmeyer, Velizar Binev
Filmnummer 112012

Galivan
2015-04-15
Det utspelas 1899 och är baserad på en story av Poe. Det ger möjlighet att använda schablonmässiga element av gotisk romantik. Tex när slottet syns för första gången är det mörkt och dimhöljt, och det spelas halloween-artad musik. Åska och blixtar är också element som brukar ingå. Filmen är inte skruvad a la Tim Burton, men den är allmänt övertydlig i alla avseenden. Replikerna har en litterär stil, som Shakespeareteater, det är vältaligt och artikuleras ordentligt. Det är dålig regi, övertydligt skådespeleri, statister/biroller är som maskeradkaraktärer utan repliker som grimaserar i bakgrunden, ljussättningen är artificiell och generisk likt tv-serier. Jim Sturgess är outhärdlig med enormt teateröverspel. Seriositetsnivån är flytande och inte riktigt definierad - det är inte tillräckligt oseriöst för att bli kul, och inte tillräckligt seriöst för att bli trovärdigt i någon grad. Beckinsales karaktär är funktionell. Stereotyp, superseriös, sminkad och superuppklädd. Hon kan spela piano och är en duktig kompositör (det kostar ju inget att slänga in det i manuset). Hon ska tydligen vara mentalsjuk, men det ser man inte ett spår av. Det är en huvudprincip i filmen. Det uppstår romantik mellan henne och Newgate. Alla scener mellan dem är gräsliga. Dramaturgin är skitdålig. Newgate upptäcker någonting i rätt tidpunkt i början, enkelt och orealistiskt, alla dörrar är tydligen olåsta. Massor av situationer är orimliga. Det kompromissas med autenticiteten. När folk dansar vals till spelande fiolmusikanter, så hör vi klassisk orkestermusik med xylofon och timpani. Sådan orkester finns inte i scenen, och det låter som en välproducerad klassisk cd-skiva. Jag såg ingen hifiutrustning heller. Om vi hör filmmusik, vad är det då folk dansar till i scenen? Sedan sker det ett mord utan vikt för handlingen, det kändes lite osmakligt. Newgate gör ytterligare en avgörande upptäckt. Men det är omöjligt att göra en sådan upptäckt. Han förstår också att det är betydelsefullt på ett visst sätt (av outgrundlig anledning), och han vet hur han ska använda det. Det är som i ett tvspel när man använder nånting i rätt tillfälle, så klarar man spelet. I slutet finns även en twist som ändrar innebörden av allt. Vi vet inget om folk oavsett vilka beteenden och färdigheter de har visat. Session 9 och The Machinist var ju bra filmer av samma regissör, men jag kanske måste sänka dem nu.Det här känns som att man har utgått ifrån ingredienser som tilltalar många och kombinerat dem. Det måste ha varit enda anledning till att den gjordes.
haajen
2015-03-29
En snygg mysrysare fylld av bra skådisar...och Beckinsale som är vacker men inte mycket mer. Inget märkvärdigt men den underhåller för stunden.
Bomkia
2015-02-14
Duglig lågmäld skräckis. Gillade verkligen Kingsley. 3-
carnevil
2015-02-09
Väldigt förutsägbar och ganska tråkig.
Robkiller
2015-02-07
Rätt så segt drama om ett mentalsjukhus... men den är välspelad och även om tempot är lågt blir den aldrig helt ointressant... får duga för stunden, men var ingen höjdare direkt...
xpor
2014-12-06
En vacker film med flera oväntade twistar i mjukt makligt tempo.
Dangoh
2014-11-07
en 3:a för att hon är så jävla snygg
Spidde
2014-11-01
Trodde det skulle vara en skräckfilm men det här påminner mer om de filmer med 11-årsgräns jag gillade när jag var liten. Trots många etablerade och kända skådespelare är b-känslan väldigt stark och även om det börjar lovande blev det snabbt galet segt. Känner att jag inte tillhör målgruppen och betyget kan inte bli mer än en tvåa.
kervisch
2014-11-01
4 av 5. Grymt bra film !
Dutch
2014-10-27
Härlig spännande story med duktiga skådisar.