3.4

Elizabeth I

Brittiskt drama om Englands mest färgstarka och berömda drottning genom historien. Drottning Elizabeth I, dotter till Henry VIII, enade inte bara den engelska och den katolska kyrkan under sin 45-åriga regeringstid: Hon brottades också med den spanska armadan, inrikespolitisk maktkamp och gjorde sig själv privat mytomspunnen genom att kalla sig "The Virgin Queen". Hennes liv kantades av stora sorger, hårda strider, förudmjukelse och intriger bakom hennes rygg bland de som stod henne närmast.

Originaltitel Elizabeth I
Regissör Tom Hooper
Manus Nigel Williams
Genre Biografi, Mini-serie, Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Helen Mirren, Hugh Dancy, Jeremy Irons, Ian McDiarmid, Patrick Malahide, Toby Jones, Barbara Flynn, Ben Pullen, Simon Woods, Diana Kent, Eddie Redmayne

2018-03-07
Rätt bra, men som sagt ur ett historiskt perspektiv, men ur ett rojalistiskt perspektiv skulle den nå lägre än botten!!!
snurr
2017-10-17
Läcker och färgsprakande! I mitt tycke kanske det bästa Helen Mirren gjort. Ett måste för alla Mirren-fans. Sen otroligt bra birollsprestationer av Jeremy Irons, Patrick Malahide och Hugh Dancy. Kostymdrama blir inte bättre än såhär. Väldigt nära femman, en otroligt stark fyra.
Jamesa
2017-04-27
Välspelad med enkla medel. Mirren gör det bästa utav rollen. Men 4 timmar bara utifrån ett tramsande romantika fram och tillbaka är inte helt intressant. Synd.
Florian1978
2014-08-22
Vilken besvikelse! Filmen fokuserar alldeles för mycket på kärleksaspekten och historiskt sett kan man nog ifrågasätta ett och annat. Till exempel är det intressant att nästan hela filmen enbart skildrar överklassens/hovets liv. Vanliga människor och deras öden förekommer i praktiken inte överhuvudtaget. Och då måste man verkligen undra om denna film förmedlar en rättvisande bild av historien. Att filmen har vunnit så många priser är en gåta för mig.
V70
2012-01-04
Helen Mirren äger i denna film. Hennes livs roll kanske?
Cftbl
2010-01-16
Tycker första delen är något bättre än andra. Men det är nog för att jag har ett gott öga till Jeremy Irons och tycker bättre om honom som manlig motpart än Hugh Dancy. Dock är hela serien välspelad, fångande och rätt och slätt bra.
fridalala
2009-05-08
Underbar miniserie med otroligt bra skådespelarprestationer från de flesta håll. Helen Mirren är som vanligt fantastisk och samspelet mellan henne och Jeremy Irons är bara så bra. En av de bästa miniserierna jag sett!
teddybjorntjej
2008-08-21
En bra film. Helen Mirren gör en jättebra insats. Fina kostymer.
kanzi
2008-07-30
Det är som sagt ingen svulstig budget man rör sig med, men det är gedigen tv-underhållning och skådespelarinsatser utöver det vanliga.
batgirl
2008-02-29
Jag säger bara: Earlen av Essex!! Man förstår att drottningen tappar huvudet… Märkligt vad en huvudroll i (rätt) kostymfilm kan göra med en skådis (Hugh Dancey) som i andra filmer haft typ noll utstrålning.