2.6

Ella den förtrollade

Då Ella föddes fick hon av en fe gåvan, och förbannelsen, att alltid lyda minsta tillsägelse. Detta innebär att Ella aldrig kan vägra göra någonting någon ber henne om – hennes öde ligger därför helt i händerna på hennes omgivning och människorna hon möter. I jakten på att hitta fen och försöka upphäva förtrollningen möter Ella allt ifrån troll och jättar till talande böcker och en vacker prins.

Originaltitel Ella Enchanted
Regissör Tommy O\'Haver
Manus Karen McCullah, Kirsten Smith, Laurie Craig, Jennifer Heath, Michele J Wolff
Genre 2000-tal, Komedi, Fantasy, Romantik, Äventyr
Skådespelare Anne Hathaway, Hugh Dancy, Cary Elwes, Vivica A Fox, Aidan McArdle, Joanna Lumley, Lucy Punch, Jennifer Higham, Minnie Driver, Jimi Mistry, Parminder Nagra, Patrick Bergin, Donna Dent, Steve Coogan (röst), Eric Idle (röst)

Skapad 2019-12-09 av Rollywood
Ella den förtrollade är en gullig sagofilm baserad på en bok av Gail Carson Levine om feer, jättar, alver och orcer. Detta är historian om en ung flicka som förtrollats vid födseln så att hon ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-06 av Stygga-Vargen
Sagogenren och fantasygenren ligger ganska nära varandra - de är inte identiska men det finns många likheter - och det har gjorts en och annan film där man mer eller mindre kombinerar dessa genrer...   Läs mer »

2017-10-25
2016-11-17
Helmysig, rolig och underhållande film som parodierar sagogenren lite. Musiken är bra och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Anne Hathaway som gör en av sina bästa roller någonsin.
supermancover
2016-05-19
Mysig! Jag gillade den mer än jag trodde att jag skulle göra.
yrkeschaufföre
2015-05-18
Jag låter min fyra vara kvar för den här förtjänar det. Det som kanske kan störa är trickfilmningen som är lågbudget. hade varit så mycket snyggare om filmen gjorts nu.
uncle_funk
2014-07-15
Blev intvingad till att se filmen då den fanns tillgänglig på Netflix. En kär vän sätter mer än gärna på valfri film medans jag lagar maten. Jag blev smått glad över Anne Hathaway iallafall var med och även framförde lite Queen. Men helt klart för mycket spralligt och onyttigt ful CGI.
yrkeschaufföre
2012-11-13
Jag känner mig oerhört positiv (och så här mitt i natten - lättrörd) därför höjer jag (kanske tillfälligt) mitt betyg till en svag fyra, mycket tack vare alla roliga biroller. Jag menar: Heidi Klum som jätten Brumhilda är inte det fruktansvärt roligt?
snyltare
2012-10-21
Trevligt och skojigt samtidigt som det engagerar. På plussidan: jättar. På minussidan: Anne Hathaway.
Undine
2012-06-01
Vädligt långtråkig film, passar nog bäst för väldigt små barn. Men kul animeringar och härlig idé som borde vidareutvecklas med lite bättre manus och lite mer händelser.
Martin_Sj
2010-10-14
Mycket trevlig film.
demigodz
2010-07-23
mysig film, trots att den antagligen klassas ganska mycket som en barnfilm.