2.3

Ellen Rimbauers dagbok

Ellen Rimbauers dagbok är den fristående historien som berättar bakgrunden till Stephen Kings Rose Red. Här avslöjas Ellens sjukliga äktenskap med en patriarkalisk och promiskuös industriman under det tidiga 1900-talet och berättelsen bakom den enorma hemsökta herrgården som kommit till liv. Delar av dagboken berättar om följden av dödliga möten och som förvandlar Ellen från en oskyldig och undergiven fru till en kvinna besatt av de mörka krafter som bebor hennes hem.

Originaltitel The Diary of Ellen Rimbauer
Regissör Craig R Baxley
Manus Ridley Pearson
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Lisa Brenner, Steven Brand, Kate Burton, Tsai Chin, Brad Greenquist, Tsidii Leloka, Courtney Taylor Burness

picklessmulan
2014-12-19
Visst fanns det lite spänning men långt ifrån Red Rose!! Blev lite besviken hade hoppats på mer. Godkända insatser av skådisarna ger filmen en 2a i slutänden.
Tatty
2014-06-06
Lite spännande men inte så läskigt som Rose Red.
silvertrain
2013-10-16
En bra rysare! Snäppet bättre än Rose Red faktiskt. Gillar att få historien ur Ellens perspektiv också. Och sen så tycker jag att Ellen är så vacker också! Underbar kvinna! Klar trea!
wbwrmh
2011-09-15
hade kunnat vara så mycket bättre. det är bara tack vare hur bra historien bakom rose red är som denna får en tvåa. besviken
Shootenanny
2011-06-21
-_Louise_-: Ellen Rimbauer känner sensualitet för sin vän och blodssyster Sukeena i boken, men det går inte att avgöra via boken huruvida de hade en faktisk sexuell relation eller ett platoniskt men ändå väldigt starkt kärleksförhållande. Jag tycker att den här filmen är väldigt enligt boken, vilket skulle ha gett den en trea om det inte vore för fula saker som exempelvis att man hämtat scener ur filmen "Rose Red" och att den, ärligt talat, är jävligt tråkigt gjord. Väldigt synd. Det hade kunnat bli så mycket bättre. En stark, men ändå lite sorglig, tvåa.

2010-08-29
Nej tack!
Plockepinn
2010-06-05
Komma hem mitt i natten, full på alldeles för mycket vodka och inse att det här är det bästa som finns på tv... Livet är inte alltid lätt.
glansigjohan
2010-05-27
En av de få filmerna jag faktiskt inte tittat klart på, grymt besviken efter Rose red
-_Louise_-
2010-05-21
Rose Red är så mycket bättre, javisst. Men det som är så spännande med Rose Red-legenden är hur den etsar sig fast och hur man kan gå och fundera på den i flera veckor efter att ha tänkt på den/sett någon film om den/läst om den. Det bästa som finns är gamla galna hus! Därav trean. Som fristående film om ett spökhus skulle den här filmen inte stå sig alls. Jag har för mig att jag verkligen gillade boken som heter just Ellen Rimbauers dagbok och om jag minns rätt så har Ellen och hennes afrikanska vän en sexuell relation i den versionen som jag faktiskt saknade i filmen, en intressant vänskapsrelation!

2010-05-09
Jag säger ingenting så har jag inget sagt...