3.4

Elvira Madigan

Den omöjliga kärlekshistorien mellan lindanserskan Elivira Madigan och löjtnant Sixten Sparre. Sixten lämnar sin familj och deserterar från armén. De flyr till Danmark för att få leva med varandra.

Originaltitel Elvira Madigan
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Pia Degermark, Thommy Berggren, Lennart Malmer, Cleo Jensen, Nina Widerberg, Yvonne Ingdahl (röst)

Ful_fisk
2019-07-19
Fint foto och fantastiska miljöer. Storyn är ganska menlös i jämförelse, dock. Landar på en stabil trea, fullt duglig film men inget storverk. För mycket teater från Thommy Berggren också, för övrigt.
lumberdajack
2019-04-16
Estetiskt väldigt lyckad film och jag tycker man inte får glömma det som parameter. Vackra skådespelare i vackra miljöer. Strandscenen är typ en av de vackraste fotona jag sett på film. Fångar naturen otroligt bra. Och jag är svag för Mozart. Det är en annorlunda film. Man får inte ha bråttom. Man får nog betrakta den mer som en vacker och sorglig tavla.
2018-12-02
För seg för min smak,,,
Hompen
2018-07-29
Thommy Berggren bra som vanligt. Pia Degermark bra som Elvira. Saknar dock något av den spänning som hade kunnat byggts när situation kring paret dras åt. För lite bakgrund och sidohändelser.
Solidus
2018-06-10
En kärlekshistoria som är lika fattig i handlingen som parets ekonomi. Det är inte något fel på skådespelarna, ej heller på filmens fotografi över skandinavisk natur, men filmen misslyckas att beröra mig. Jag bryr mig inte över vad som händer och orsaken till att jag inte bryr mig är att det händer ingenting i filmen. Kärleksparet rymmer från olika situationer i livet (han från armén, hon från cirkuslivet) och vi får se när de njuter av att äta ostar och dricka rödvin i naturen. Jag får mer spänning av att skarpa trisslotter. Sedan har vi den tekniska biten som måste lyftas fram pga av sin amatörmässiga ton. Det är illa dubbat i flera scener och Bo Wideberg överanvänder samma klassiska musik från Mozart. Nej, den här går inte hem hos mig. Tumme ner.
2017-10-28
Hypostas
2016-05-28
Jag håller helt med Ingmar Bergman om att Bo Widerbergs film Elvira Madigan är ett mästerverk och en av de bästa svenska filmer som gjorts. En perfekt film att se nu när sommaren står för dörren.
Hogman
2015-12-26
Känns daterad, ändlösa scener mellan huvudpersonerna med plinkande klassisk musik i bakgrunden, Ska dessa vara romantiska? Finns ingen kemi mellan dem alls. Visst är fotot vackert, men det extremt låga tempot gör att jag nästan somnar. Förstår att Degermark slog igenom, hon är väldigt söt o det går ju hem. Widerberg har gjort mycket bättre filmer.
Haenskii
2015-12-14
Thommy Berggren lyser. En historia som höll mig fången ända till slutet med många oförglömliga scener. En kärlekshistoria om två drömmare där verkligheten till slut hinner ikapp dem. Är efter slutet full av så mycket känslor att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Eller jo det vet jag- mot nästa Widerberg film! "Jag tror att ett grässtrå kan vara världen."
haajen
2015-11-18
Fotot är vansinnigt vackert men det hindrar inte filmen från att vara väldigt banal och oengagerande.