Elvis

En resa genom Elvis Presleys liv från barndom till att han blev känd som The King.

Originaltitel Elvis
Regissör Baz Luhrmann
Manus Baz Luhrmann, Jeremy Doner, Craig Pearce, Sam Bromell
Genre Drama, Romantik, Musikal, 50-tal, 60-tal, 70-tal, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Austin Butler, Tom Hanks, Kodi Smit-McPhee, David Wenham, Dacre Montgomery, Olivia DeJonge, Natasha Bassett, Luke Bracey, Richard Roxburgh, Kelvin Harrison Jr., Xavier Samuel, Elizabeth Cullen, Kate Mulvany, Chaydon Jay, Miranda Frangou, Melina Vidler, Mark Leonard Winter, Helen Thomson, Christopher Sommers, Josh McConville, Leon Ford, Gary Clark Jr., Anthony Phelan

Skapad 2022-09-30 av darkmist82
Elvis Presley tillhör tidernas största stjärnor inom musikbranschen, och det är inte första gången som det har gjorts film om hans liv. Denna gång väljer regissören Baz Luhrmann, skaparen bak...   Läs mer »

Eugen
2022-11-30
Jag älskar Luhrmanns berättande i den första delen. Det är visuellt galet och ljudvärlden som skapas är genialiskt. Jag befann mig lite förflyttad till Moulin Rouge, vilken är min favoritfilm av Luhrmann. Den som vill höra alla Elvis gamla hittar i nyinspelning med en imitatör får leta annanstans. Personligen älskar jag den ljudvärld som presenteras, men jag förstår om inbitna fans blir besvikna. Under den andra halvan är berättandet ett annat. Jag tror jag förstår varför. Regissören vill visa att den galet geniala och bubblande energin som fanns under Elvis tidiga karriär mattas av och blir uttunnad. Tyvärr blir filmen också mera seg då. Det finns mycket jag älskar med filmen, och jag önskar jag kunde ge den ett bättre betyg, men slutbedömningen landar ändå i en stark trea.
TimBuckley
2022-11-18
Tom Hanks är problemet med den här filmen. Inte som skådespelare, men då det är bakom denna roll krutet har lagts. I övrigt en formulär 1A biofilm. Först barnet som ser något som imponerar, de första kreativa dagarna, sen kommer drogerna m.m. och sedan avslutas filmerna i någon typ av återuppståndelse från dekadensen. Men med det sagt så är det ju formulär 1A av goda skäl. Det funkar. Trots att det är lika förutsägbart som en romcom. Men fokus på fel karaktär. Elvis någon? Svag 3a med mycket bra musik.
mammene
2022-11-01
Finns mycket att säga om det här, vet inte riktigt var jag ska börja. Först kanske man ska fundera vem handlade filmen egentligen om överste Parker eller Elvis? Mycket kändes det som det var ett slags försvarstal av Parker, ett grepp som kanske skulle ge en annan vinkel, men hans snackande blev mest störande. Var nog så att den första delen mest var överstens, och den senare delen handlade mer om Elvis och hur han mådde. Där kom man närmare personen Elvis och det gjorde att det också blev mycket sorgligare. Det visade på den maktkamp som uppkom dem emellan. För att återgå till första halvan, en orgie i jippon kändes det som, hackigt och stökigt, så där tappade jag intresset för ett tag. Tog också lång tid innan jag upptäckte Tom Hanks, han var väl paketerad. Mycket i beskrivningen av Elvis familj kändes överaktivt och tokigt, som i en knaskomedi, tror att det jag hakade upp mig på att man inte kunde bestämma sig för vilken stil man skulle hålla, det blev ett hopkok som bara förvirrade. Summan av det hela är ju att det är mycket sorgligt att se hur Elvis sakta bröts ner när han egentlige ville så mycket, i slutet gjorde det riktigt ont. Lite beröm kan jag i alla fall ge för skådespelet av Tom Hanks och Austin Butler som gjorde Elvis mycket bra. Tyvärr kan jag bara ge en tvåa, kanske något stark. Skulle nog efter detta vilja se en riktig Elvisfilm.
Ful_fisk
2022-10-18
Virvlande och medryckande balongfärd över Elvis Presleys liv. Tyckte det var en rätt svindlande resa som fick till en bra storslagenhet och ett medryckande tempo! Musikmixen var effektiv och mäktig, även om man kanske hade kunnat skippa rap-inslagen som inte tilförde annat än distration. Austin Butler gjorde en rätt bra insats i huvudrollen, dock kändes han något plastig på ett märkligt vis. Vet inte om det beror på att han hade en syntetisk mask på sig för att bli mer porträttlik eller om skådisen har fillers, men något är det. Tom Hanks har ju en uppenbar fat suit på sig, och det känns liksom inte så imponerande längre. Ser hellre en skådig göra en bra rolltolkning än att de blir porträttlika till sista kilot. Tyckte också det var lite märkligt att Hanks överste var filmens berättare och skurk samtidigt, speciellt när figuren mest var den typiska sleazy manager-stereotypen genom hela alltet. Hur pass sanningsenlig porträttet av översten faktiskt är får någon med mer koll än mig avgöra, för det är en jävla svartmålning alltså. Men allt som allt en riktigt bra film!
RustyFilm
2022-09-27
Det här är nog en okej Elvis biografi, men samtidigt som vi tar del av den, skulle vi vilja njuta av hans musik då och då. Det ges inte så mycket ro att göra det. Det mesta är störande hysteriskt och Baz Luhrmanns grafiska uttrycksätt är enerverande. Vi gillar Elvis Presley och många av hans låtar och idén att göra en modern biopic på honom är lysande men tyvärr föll idén i orätta händer. Men visst är det ändå lite berikande att se och visst får vi en del Elvislåtar, men tyvärr då på ett mycket fragmenterat sätt. Jag förväntade mig bättre.
Krantzylvania
2022-09-24
en timme för lång
Undine
2022-09-09
Ganska jobbig och platt film på många sätt. Som Elvis-fan i synnerhet. Det är i princip bara fokus på allt det jobbiga i hans liv och han känns samtidigt inte heller som huvudpersonen i filmen. Inte mycket om honom som person och hans tankar och idéer bakom. Första halvan av filmen är dessutom otroligt störigt uppbyggd med massa flashande objekt och otroligt udda klippning så man aldrig får en känsla eller kommer in i filmen riktigt. Känns inte som en seriös film över huvud taget. Jag hade önskat att man gjort om filmen men byggt in mer intimitet och känsla och att man får möta Elvis. Det gör man inte riktigt här. Jag blev väldigt tom och nere av filmen och förstår faktiskt inte hur den kunnat släppas. Tyvärr. Det enda som drar upp den är att den handlar om Elvis och att det kommer ut att han blev utnyttjad. Det är väl det enda men den gjorde gjorts som en dokumentär istället. Eller gjorts mer vacker och gjort Elvis rättvisa.
PeterTheW
2022-09-09
Suveräna skådisar men filmen är BARA tråkig yta och ett bildspråk som ger magsår.
Rune2000
2022-09-04
En helt ok Elvisfilm som bjuder på en del fakta men också en hel del påhittade sekvenser. Baz Luhrmann väljer att bjuda oss på en två timmar lång musikvideo, där vi snabbt går igenom hela storyn fram till Elvis Presleys sista åren vid liv. Filmens stil ändras under den sista halvtimmen och blir mer som en standard dramafilm, vilket får helheten att kännas ojämn.
Commandante
2022-09-03
Berättandet i filmen är väldigt upphackat och konstigt. Första halvan av filmen får man nästan ingen sammanhängande uppfattning om vad som händer och varför. Det är liksom bara en massa ytliga händelser som nödtorftigt hänger samman. Jag tycker dock att filmen lyfter i andra halvan, fr o m 1968 års comeback special. Då kommer tragiken fram tydligare och tempot blir långsammare.