3.3

Elvis

En resa genom Elvis Presleys liv från barndom till att han blev känd som The King...

Originaltitel Elvis
Regissör Baz Luhrmann
Manus Baz Luhrmann, Jeremy Doner, Craig Pearce, Sam Bromell
Genre Drama, Romantik, Musikal, 50-tal, 60-tal, 70-tal, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Austin Butler, Tom Hanks, Kodi Smit-McPhee, David Wenham, Dacre Montgomery, Olivia DeJonge, Natasha Bassett, Luke Bracey, Richard Roxburgh, Kelvin Harrison Jr., Xavier Samuel, Elizabeth Cullen, Kate Mulvany, Chaydon Jay, Miranda Frangou, Melina Vidler, Mark Leonard Winter, Helen Thomson, Christopher Sommers, Josh McConville, Leon Ford, Gary Clark Jr., Anthony Phelan

2022-08-16
Väldigt bra och välgjord film på många sätt. Bra skådespelare och i överlag bra musik. Enda minuset är att de av någon obegriplig anledning slängt in hiphop emellanåt. Austin Butler och Tom Hanks briljerar i sina respektive roller och i vanlig ordning förekommer några tabbar men när det gäller fakta rör det sig inte om några dundertabbar direkt. Som inbiten Elvis-fan fick jag faktiskt reda på en del saker jag inte kände till sen förut.
pelikan
2022-08-16
Lite osammanhängande tankar: Synd att det inte handlade mer om hur Elvis skapade sin musik. Hur kunde han bli så stor, när han varken skrev musiken eller texterna? Han var ju "bara" en sångare, men vilken sångare! Annars var filen suverän, om än kanske lite ytlig. Förutom musiken under eftertexterna - vilket misstag att inte använda Elvis' musik! Även rapen i filmen var lite störig, men inte så dålig som den under eftertexterna.
Zingostar
2022-07-18
Vill så gärna gilla detta, men lämnar biostolen ganska tom. Filmens format förstör allt, snabba ryck hit och dit, extremt irriterande med dessa snabba panorama växlingar mellan händelser med stora namnskyltar. Filmen stressar igenom allt, känns som att vi får en liten glimt av mycket. Detta gör att man lämnas oberörd av allt, trots att Elvis liv var intressant. Översten är ju bara trist och filmen fokuserar alldeles för mycket på honom, utan att återigen ge någon djupare insyn i karaktärens historia. Enda gången filmen lugnar ner tempot är på slutet med bra musiknummer. Austin Butler är bra som Elvis, tyvärr är han fast i en totalt förvirrad film. Den får en tvåa trots allt för Butlers insats och många visuellt snygga scener, som Elvis framträdanden.
BarryHero
2022-07-07
Såg förhandsvisningen av denna film och var överlag väldigt imponerad. Austin Butler är fenomenal som Elvis och det är intressant att lära sig mer om Rock 'n roll-kungens liv. Tom Hanks spelar en märklig figur med en märklig accent och det är inte helt uppenbart varför filmen utspelar sig från hans synvinkel. Höjdpunkten är Suspicious Minds som Austin Butler levererar på ett utomordentligt sätt. Ogillade för övrigt att man valde att köra remixar av Elvis-låtar i slutet av filmen istället för hans riktiga. Överlag är det dock intressant under filmens hela 159 minuter långa speltid.
BenStiller
2022-07-07
Trots att Austin Butler är skapligt porträttlik, åtminstone i vissa vinklar, och gör det bra i konsertscenerna, så är filmen en besvikelse. Elvis liv snabbspolas i snudd på vansinnigt tempo, dessutom filmat som en surrealistisk rock-video. Karaktärerna i filmen skildras väldigt ytlig. Det mesta kretsar kring den skrupelfrie managern Colonel Parker, Elvis själv och mamma Gladys, övriga agerar mest statister i dramat. Parker spelas av Tom Hanks, som inte gör någon av sina bästa roller. Spelar över å det grövsta, och är föga trovärdig. Möjligtvis gillas filmen av en yngre generation som inte var med då det begav sig. Jag ger filmen en 2:a