3.2

Ema

Ema är en dansare som med sin armé av kvinnliga bundsförvanter rör sig som koreograferat på Valparaísos gator. Bakom hennes coola yta finns ett trauma. Den misslyckade adoptionen av en problemtyngd och stökig pojke, som hon och pojkvännen Gastón "lämnat tillbaka" till barnhemmet.

Originaltitel Ema
Regissör Pablo Larraín
Manus Guillermo Calderón, Alejandro Moreno
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Mariana Di Girolamo, Gael García Bernal, Santiago Cabrera, Paola Giannini, Cristián Suárez, Giannina Fruttero, Josefina Fiebelkorn, Mariana Loyola, Catalina Saavedra, Paula Luchsinger, Paula Hofmann, Antonia Giesen, Susana Hidalgo, Eduardo Paxeco, Natalia Bakulic, Amparo Noguera, Diego Muñoz, Claudia Cabezas, Paula Zúñiga, Trinidad González, Claudio Arredondo, Gastón Salgado, Josué Rojas, Maykol Lara, Francisco Martínez, Emilio Edwards

Bear
2020-05-09
Just ja, såg filmen streamad genom NonStop Entertainment i samarbete med Fyrisbiografen i Uppsala. Funkade bra, men ljudet var lite sämre än väntat, kan bero på min uppkoppling. Stödjer Fyris redan genom Draken film (halva avgiften går till en biograf du väljer i 6 månader). Hur som så: STÖD DIN FAVORITBIOGRAF!
Bear
2020-05-09
En visuellt färgsprakande upplevelse och det blir nog enklare att uppskatta om man inte tar det så bokstavligt Och ett mycket bra soundtrack...även för den som kanske inte gillar reggaeton
karlmats
2019-11-16
Här dansas det för fullt och Valparaiso känns som en bra plats för detta spektakel. Bernal är alltid sevärd och här är det väl han som håller filmen lite grundad bland allt kaos. Di Girolamo kör med sin Draco Malfoy-frisyr och verkar ha anammat hans attityd också. Det är svårt att sympatisera med henne eftersom hon känns så egocentrisk och självgod. Hennes kläder, musikstil och posse osar också dryghet. En svensk remake på den här skulle nog kunna heta nåt i stil med "90-talisterna i Högdalen", jag känner att det sammanfattar filmen ganska bra. En någorlunda stark 2a.