Emak-Bakia

En serie bearbetade bilder: ljus, blommor, naglar, en kvinna kör bil längst en landsväg, en annan kvinna med märkligt målade ögon, snurrande kameror.

Originaltitel Emak-Bakia
Regissör Man Ray
Genre Experimentfilm, Kortfilm, 20-tal
Skådespelare Kiki of Montparnasse, Jacques Rigaut

sunvalley
2015-11-23
"Emak Bakia" är ett baskiskt ord och betyder "Stör mig inte". Filmen värjer sig mot alla våra försök att skapa mening bland fragmenten. Man kan ändå inte hjälpa det, och den historia som rullades gång i mitt huvud var bitvis både dramatisk och gripande.
kakbakarn
2015-10-25
Några väldigt vackra rörliga bilder bjuds vi på.
Tsurugi
2015-05-28
Sågs med bra stråkmusik av Paul Mercer.
Engravadlax
2012-12-30
lol.
karlmats
2008-05-19
Det finns en gräns för vad jag klarar av, det här är ganska långt över den gränsen. Tittar nog hellre på när bajs stelnar, då kan man iaf få ro att fundera på livet utan gnisslig musik som skär sig i öronen.
amam
2008-03-10
Skitbra musik, verkligen. Och en hel del fina och intressanta bilder men själva filmen förmedlade inte så mycket till mig. Musiken var min favoritdel av den.
IanCurtisRIP
2007-03-30
Underbart bra med Paul Mercers musik!
skitbad
2007-03-26
Det var tur att filmen var av lite längre sort, det tog nämligen lite tid för mig att komma in i filmens formmässiga flyt, men när man väl gjort det har man en mycket härlig upplevelse att vänta! Inte lika bra som "Return to reason" om man frågar mig och den har några svackor, den klarar nog en 4:a trots allt.
apmannen
2006-10-06
Kommentarerna gjorde mig iaf på gott humör, roligare än insändarsidan i Metro och Ring P1 tillsammans ju! Filmen då? Om malachi satte en 4a så gör jag det också. Så är det bara ibland.
tinytears
2006-08-19
inget tidlöst dokument, känns ointressant idag trots att jag gillar dadaism