2.8

Emil & Ida i Lönneberga

I Katthult, i Lönneberga, i Småland där bor Emil och hans lillasyster Ida tillsammans med pappa Anton, mamma Alma, drängen Alfred och pigan Lina. Emil är en rar liten gosse som gärna vill hjälpa till, men hans hjälpsamhet blir ofta till något hyss. Då får han sitta i snickarboden, där han i lugn och ro sitter och täljer sina trägubbar tills han blir utsläppt.Följ med när han gör sitt 325:e hyss, täljer sin hundrade trägubbe och får sitta i snickarboden för hyss som han inte själv har gjort.

Originaltitel Emil & Ida i Lönneberga
Regissör Per Åhlin, Alicja Björk, Lasse Persson
Manus Hans Åke Gabrielsson
Genre Animerad, Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare Allan Svensson (röst), Elisabeth Carlsson (röst), Gustav Föghner (röst), Tilda Ramde (röst), Lindy Larsson (röst), Siw Carlsson (röst), Rebecka Teper (röst), EwaMaria Björkström-Roos (röst), Hans Åke Gabrielsson (röst)

Strömming
2015-06-22
En svag 4:a! Det må vara tecknat och gjort 40 år efter spelfilmerna men stämningen och charmen är densamma! Per Åhlin är skicklig på att gestalta just stämning och upplevelser (t.ex. i "Resan till Melonia"). Musiken är riktigt fin (det är ju Georg Riedel) och röstskådespeleriet är schyst. Animationerna är inte alls av samma klass som Disney, men det är inte meningen heller. Det är av helt egen stil som matchar designen perfekt. Det här är betydligt bättre än tecknade Pippi och Karlsson på Taket! Hoppas vi får se fler sådana här filmer för det är minst en generation barn som behöver det här av hälsomässiga själ. Då menar jag att de behöver se filmer med låg tempo och inte bara action och populärkulturs relaterade skämt hela tiden.
yrkeschaufföre
2014-10-18
En stark trea, jag ser gärna att de animerar allt Emil-material som finns för det är väldigt charmigt. Jag var (som Smålänning) orolig över småländskan, men den känns helt rätt.
d97jro
2014-01-08
Jättefint gjord, bra tempo (varken långsam eller full fart hela tiden), underbart med de klassiska figurerna, och så äntligen bra röster. Såväl vad gäller dialekt som naturlighet. Karaktärerna kommer fram bra, och Ida får en som jag tycker mycket aktivare roll utan att för den skull stjäla rampljus från Emil eller för den skull sluta vara hans snälla lillasyster. Den här kommer vi att köpa på DVD eller motsv. och jag ser den gärna många gånger till. Fullträff för egen del, och fyraårige sonen tyckte också att filmen var bra. :-)
joakimfolke
2013-12-26