Emily

I O’Connors tolkning av Emilys liv får man följa det missanpassade svarta fåret Emily, ett av fyra syskon, som kom att bli känd som den mystiska, och för sin tid, provokativa författaren bakom klassikern »Svindlande höjder«.

Originaltitel Emily
Regissör Frances O'Connor
Manus Frances O'Connor
Genre Drama, Romantik, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Emma Mackey, Oliver Jackson-Cohen, Fionn Whitehead, Alexandra Dowling, Gemma Jones, Adrian Dunbar, Sacha Parkinson, Amelia Gething, Harry Anton, Philip Desmeules, Gerald Lepkowski, Kathryn Pogson, Amy Hilbert, Elijah Wolf, William Bale, Robert Pickavance, Darren Langford, Nikki Hellens

Ful_fisk
2023-09-24
Knepig film detta. Tyckte den började rätt vimsig, mer åt Jane Austen-hållet än Emily Brontë, men det tog sig i och med att filmen blev mörkare. Förstod dock aldrig att huvudromansen var menad att vara just huvudromansen förrän precis i slutet, trodde alltid det var på väg i någon annan riktning. Har också lite svårt att förstå att hela den här intrigen tycks vara den stora inspirationskällan till Svindlande höjder, då jag inte riktigt ser likhetstecknen mellan denna story och bokens. Den får godkänt för en mörk stämning och ett gediget hantverk, men jag läser nog hellre om Emilys suveräna bok igen än ser om den här filmen om henne.
goeran
2022-11-25
Frances O'Connors Emily, om Emily Brontë och hennes syskon, kan väl duga för en stunds förströelse men filmen är föga korrekt i biografiskt hänseende (mycket är rent påhitt) och filmen är påtagligt strömlinjeformad i nutida Hollywood-stil. Men Emma Mackey är helt okey i rollen som Emily. För den som vill se en mera trovärdig och djupare film om syskonen Brontë rekommenderar jag André Téchinés film från 1979; Les Soeurs Brontë med Marie-France Pisier, Isabelle Adjani och Isabelle Huppert i huvudrollerna. Betyg 3.