2.7

Emperor

Efter den japanska kapitulationen i slutet av andra världskriget, är Gen Fellers uppgift att besluta om kejsaren Hirohito ska hängas som en krigsförbrytare. Hans beslut påverkas av hans strävan att hitta Aya, en utbytesstudent han träffade för några år sedan i USA.

Originaltitel Emperor
Regissör Peter Webber
Manus Vera Blasi, David Klass
Genre Drama, Krig, 2010-tal, Drama, Action, Äventyr
Skådespelare Matthew Fox, Tommy Lee Jones, Eriko Hatsune, Toshiyuki Nishida, Masayoshi Haneda, Kaori Momoi, Colin Moy, Masatoshi Nakamura, Masatô Ibu, Isao Natsuyagi, Takatarô Kataoka, Aaron Jackson (II), Nic Sampson, Shôhei Hino, Will Wallace

Afflicter
2015-03-03
Man köper aldrig att Matthew Fox spelar en general. Tommy Lee Jones ger däremot ett bättre intryck även om det känns som att han går på autopilot. Ämnet är förstås ganska dagsaktuellt, men Fellers undersökning verkar inte bestå av annat än att prata med 2-3 hövliga herrar samt att skriva några rader på maskin. Hela romansbiten kunde man bra ha lämnat bort helt.

2015-02-12
Svag, trist och inte bra. 3/10
Sir_Lord
2015-02-11
Intressant film, speciellt att få mer insikt i japanernas perspektiv. En lite onödig kärlekshistoria som bakades in, men ifall den var korrekt historiskt så varför inte. Tycker samtliga skådespelare levererar bra, men några karaktärer faller platt på att de helt enkelt är med för lite.
Gigi1943
2015-01-12
Jättebra och intressant. Den här gillade jag verkligen.
goeran
2014-12-10
Peter Webbers Emperor från 2012 är väl en typisk Hollywoodversion av Japans kapitulation och relationerna med MacArthur och Hirohito (Aleksandr Sokurovs The Sun är ju mycket bättre) men i varje fall Tommy Lee Jones är helt okey i rollen som MacArthur.
MrPraline
2014-10-06
Väldigt tunn och historiskt inkorrekt. En ganska onödig kärlekshistoria kastas också in. Men fick lust att se mer om Japan under andra världskriget, berättat från deras perspektiv. Det har ju knappt fångats på film. Trots sina brister så underhåller den ibland. 2/5
Zebulonm
2014-03-09
En riktigt bra film. bra skådespeleri och en intressant historia.
Gyllenbock
2014-01-17
Ämnet är hyperintressant, ja det mesta som har med Japan att göra är för det mesta av stort intresse, det är förblir mitt favoritland av de dryga 50 som besökts. Tyvärr tyckte jag inte att filmen riktigt lyfte, hade gärna lärt mig mer om Hirohito och hans ministrar. Det hela blev för ytligt och som vanligt en tämligen ointressant kärlekshistoria som inte tillförde så mycket enligt mig.
Harford
2013-10-05
Långsamt berättad, men med bra skådespeleri, regi och manus. Vad filmen inte berättar är att general Fellers efter kriget var medlem i den högerextrema organisationen John Birch Societ och förmodligen inte alls så reko som han verkar. Hans kunskaper om Japan verkar också ha varit minst sagt begränsade. Men det blev en hyfsad film. Och Japan verkar ha ett oändligt förråd av bra skådisar.
Lurtz
2013-09-28
Fångade mig inte. Varför ska Matthew Fox alltid va så reko?