3.5

Empire Falls

Den godhjärtade restaurangchefen Miles Roby kämpar varje dag för att få verksamheten på grillhaket att gå runt, medan den förmögna och mäktiga Mrs. Whiting gör livet surt för honom. Som om det inte räckte med Mrs. Whiting, är Miles också tvungen att hålla ett öga på sin far, Max, som alltid hamnar i knipa. Men Miles har någonting mycket värre än några restaurangkvitton och en ilsken pappa att tänka på. Han kan inte skaka av sig spökena från det tragiska förflutna som för alltid förenar honom med Empire Falls.

Originaltitel Empire Falls
Regissör Fred Schepisi
Manus Richard Russo
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Helen Hunt, Ed Harris, William Fichtner, Aidan Quinn, Paul Newman, Philip Seymour Hoffman, Estelle Parsons, Robin Wright, Theresa Russell, Kate Burton, Dennis Farina, Trevor Morgan, Joanne Woodward, Josh Lucas, Jeffrey DeMunn, Danielle Panabaker

Afflicter
2020-12-12
Ed Harris får mer fokus än jag hade väntat mig, men han gör det bra, till skillnad från Joanne Woodward, som uppför sig lika konstigt som den äldre tanten i The Room. Handlingen är bra, men även om det händer oväntade saker mot slutet håller det inte riktigt hela vägen.
mammene
2015-05-21
genom hela filmen så kändes det som det skulle bli en stark fyra men mot slutet filades den ner lite, på grund av att det blev lite för fort tillrättalagt. Annars kände jag mest att jag satt och njöt av karaktärerna som växte fram för att de var så mångbottnade, liksom hela historien, som fick växa fram i sakta mak, utom på slutet när det gick lite väl fort. Men jag förstår också att det kanske inte gick att ha det längre, hellre då att man ger sig tid att utveckla historien. Man kunde känna hur allt byggdes upp och det utfördes med känsla av skådespelarna, mycket bra.
StureStenhög
2015-05-19
Gjord för tv som den är, så är den här inte speciellt filmiskt imponerande, och till en början störde jag mig lite på att allt kändes så stelt och konstlat. Men det här är en historia som verkligen tjänar på att den tar tid på sig, den långa speltiden innebär att man hinner med att utveckla alla de större sidokaraktärerna som dyker upp, och även de som verkade grovhuggna till en början känns i slutändan som riktiga människor. Att man har fått ihop en imponerande skådespelarensemble skadar ju inte heller direkt. Allt detta innebar att jag blev mer och mer indragen i karaktärerna och deras öden ju längre tiden gick, och det som störde mig till en början hade jag snart glömt bort. Sådana här inträngande skildringar av småstads-Amerika skulle jag gärna se mer av
2014-12-27
När så många intressanta skådespelare lockas till samma projekt så finns det något extra i manuset som lockar. Detta extra består inte av några extraordinära händelser eller egentligen twister utan det är vardagslivet som beskrivits i ett fantastiskt verk av en duktig författare. Skådespelarna ges här chansen att jobba med ordentligt och äkta skådespelande. Det är häftigt när man får se ett starkt manus mötas av lika starka skådespelare vilket vi får i form Ed Harris, Paul Newman osv. osv. 4-
bytat
2014-07-23
fin film med bra skådespel när den inte är för sentimental.
jenshultberg
2014-04-11
Fantastisk film och stämningen var enorm. Trots det kände jag att den bara var värd en trea, men andra halvan gjorde den definitivt värd en fyra.
KamikazeHeart
2010-11-18
En uppvisning i stämning, atmosfär och skådespeleri.
Bompa
2009-11-29
En svag fyra, blir aldrig riktigt den film jag vill. Lite för lösa intriger och lite för tunnt. Det känns nästan som om du klippt lite för mycket men en väldigt imponerande rollbesättning.
Rele
2009-10-17
Bra film och jag ger en stark trea i dag.
anemona74
2009-08-27
Långsam och lågmäld på ett bra sätt. Vackra vyer och människor med historia och vilja. Engagemang.