3.2

Empire of Light

Det är tidigt 1980-tal i en stad på Englands sydkust. Den deprimerade, medelålders Hilary jobbar på en pampig men nedgången biograf. När den unge, mörkhyade Stephen får jobb på biografen börjar hennes tillvaro ljusna. Men tiden och samhället präglas av rasism och ekonomiska svårigheter.

Originaltitel Empire of Light
Regissör Sam Mendes
Manus Sam Mendes
Genre Drama
Skådespelare Olivia Colman, Micheal Ward, Toby Jones, Colin Firth, Tom Brooke, Tanya Moodie, Hannah Onslow, Crystal Clarke

2023-06-14
Sam Mendes verkar gilla att återhämta sig efter några tunga filmer med en lättsam, och nu verkar det vara dags igen. Men det är nog inte hans starkaste sida. Det är egentligen inget fel på den här filmen, den är välspelad och välgjord, men i slutändan börjar jag ändå snegla på klockan under andra halvan. Den är helt enkelt lite sävlig och inte överdrivet engagerande. Man fattar lite grann vad den vill ha sagt ganska tidigt och sedan sker få överraskningar. Och likt Babylon (som dock var dålig på riktigt) lyckas den heller inte riktigt förmedla den där filmmagi-känslan som den så gärna vill åt, då den storymässigt (likt Babylon) handlar helt och hållet om intrigerna och inte alls om själva kärleken till filmen. Känns kanske lite hårt att underkänna denna film, men så får det ändå bli. Inte direkt dålig men inte särskilt bra heller.
ItalyErik
2023-06-09
Visuellt vacker film, men litet patetiskt nostalgisk. Dramat är för … uddlöst. Det blir mellanmjölk av det hela.
Afflicter
2023-04-26
Mendes är tillbaka i sitt safe space med lätta, mindre filmer, även om 1917 antagligen är hans bästa film. Empire of Light känns lite trevande, manuset är mera filosofiskt än man är van med, vilket säkert delvis beror på att han har skrivit det själv. Den centrala relationen är fin och Colman är briljant som vanligt. Om filmen haft en klarare riktning hade den antagligen varit bättre.
Rune2000
2023-03-04
Ännu en stabil Sam Mendes-film som förmedlar ett återblick av England under tidiga 80-talet, återspeglad i vardagen för några biografanställda. Olivia Colman gör sin starkaste roll hittills som en schizofren medelålderskvinna. Rollen är trovärdig och Colman är lysande på att förmedla hur psykisk ohälsa kan påverka ens vardag, utan överdrifter. Både Micheal Ward och Toby Jones gör fina rollprestationer men jag blev inte lika imponerad av Colin Firth, som jag upplevde som fel person för rollen som biografsdirektören. Överlag är det en lågmäld och otrolig vacker film som jag kan starkt rekommendera för alla som gillar film!
karlmats
2022-11-21
Colman imponerar stort i detta drama som engagerar mer än jag trodde att det skulle göra. Det är dels en ganska mysig nostalgiblick över biografen som institution och gänget som jobbar på Empire känns som en typisk brokig skara som ofta återfinns i brittiska filmer. Det tar även turer ner i lite mörkare ämnen som psykisk ohälsa och rasism utan att det känns alltför manipulerande. Micheal Ward gör en bra insats som Stephen och tillsammans med Colman driver de den här filmen framåt, ivrigt påhejade av flera stabila insatser runt omkring dem. Kanske är jag tidigt ute, men nog kan Colman få en Oscarsnominering för det här? En stabil 3a, jag är med på tåget från början till slut.