3.2

An American in Paris

En amerikansk konstnär bor i Paris och en rik och vacker kvinna är kär i honom. Själv blir han dock kär i en fattig, föräldralös flicka som är förlovad med en annan man.

Originaltitel An American in Paris
Alternativ titel En amerikan i Paris
Regissör Vincente Minnelli
Manus Alan Jay Lerner
Genre Musikal, Romantik, 50-tal
Skådespelare Gene Kelly, Leslie Caron, Oscar Levant, Georges Guétary, Nina Foch

Pi-R
2018-03-24
det avslutande dansnumret är suveränt, technicolorglädjen sprudlar, och Gene Kelly dansar ju som värsta... tja – Gene Kelly. Men i övrigt... manuset är så tunnt att det nästan hade varit bättre att bara strunta idet, och musiknumren utan Kelly är i bästa fall halvdana transportsträckor, könsstrukturerna får mig att vilja skrika och kasta nåt på tvn, och slutscen är jag beredd att kalla patetisk. 3:an hänger vansinnigt löst, men koreografin omöjliggör trots allt en lägre poängsättning
Jobis
2017-12-26
Det här är en film om att ett nej är ett "kanske" med en utmaning. Ett "hör aldrig av dig igen" är en inbjudan. Var envis, så vinner kärleken till slut. Nä, låt det här samla damm! Hade jag varit Lise hade jag polisanmält.
Ful_fisk
2017-06-30
En omtitt värdig tiden. Visst, storyn är fortfarande mest bara en ursäkt för koreografin, musiken, miljöerna, kostymerna och humorn, men det är fan bra koreografi, musik, miljöer, kostymer och humor! Gene Kelly dansar sensationellt, och filmen är fylld av charm och värme som få andra filmer. Det finns absolut bättre musikaler där ute, både av och inte av Minnelli, men detta är tveklöst en film värd att se... förutsatt att man gillar sådant här, förstås. Och så blev jag sugen på croissanter.
kexchokladet
2016-11-03
Så stora förväntningar, så stor besvikelse. Slutet är ju...jaaa...?
andmoreagain
2015-12-25
Gene Kelly är en dålig skådespelare, filmen har inte någon direkt minnesvärd musik, ramhandligen är i det tunnaste laget och i vanliga fall hatar jag musikaler. Så, varför en fyra?! Jag kan inte förklara det själv...tyckte ändå att filmen var oerhört lättsmält, behaglig, medryckande och den typiska "musikaljobbigheten" var påfallande låg...eller så har jag gått och blivit blödig på äldre dar. Filmen är dessutom mycket snygg och innehåller många fina rörelser, både kroppsliga och kameramässiga.
2014-12-27
Med sex vunna Oscarstatyetter inklusive för bästa film så hade jag rätt höga förhoppningar och då dels för att jag mer än inte uppskattar musikaler. Det var dock själva handlingen som gjorde att jag förlorade mitt intresse. Filmen vill nämligen att man som tittare ska ta Gene Kellys sida och vilja att han ska få den kvinnan han älskar. För mig ser jag han som en idiot då han har en mycket vackrare kvinna intresserad av honom spelad av Nina Foch. Musiken är dock lätt att uppskatta.
Werim
2014-03-21
Hyfsad handling i en överlag långtråkig film. Dans- och sångnumren känns väldigt tillgjorda och konstiga vid många tillfällen. Som helhet en ok rulle, men inget jag skulle rekommendera. 2av5.
Taandborste
2013-12-04
Perfekt att rulla papiljotterna och tända ljus till, småmysig!

2013-05-11
Gene Kelly er en riktig old school entertainer. Filmen er ok. Noen korte dansnummer med Kelley er bra men noen og særlig det siste dansnummert er helt for langt og tilfører ikke filmen noe. +3
RearWindow
2012-11-06
Fantastiskt scenografi och foto, med vibrerande färger men ack vad långtråkigt det blir emellanåt. Inga minnesvärda sånger eller dansnummer, med undantag från slutet. Något av en besvikelse faktiskt, även om jag vill tycka om den.