En amerikansk varulv i London

De två studenterna Jack och David är på vandringsresa genom den engelska landsbygden. Då det en natt är fullmåne attackeras de av en vargliknande varelse... Jack dör medan David blir svårt skadad. Han återhämtar sig på ett sjukhus, men får i sina drömmar besök av den avlidne Jack. Jack förklarar att det var en varulv som anföll de båda, och att David kommer att förvandlas till en sådan vid nästa fullmåne. Har fått en fristående uppföljare, "En amerikansk varulv i Paris".

Originaltitel An American Werewolf in London
Regissör John Landis
Manus John Landis
Genre Komedi, Romantik, Thriller, Skräck, 80-tal
Skådespelare David Naughton, Jenny Agutter, Griffin Dunne, John Woodvine, Lila Kaye, David Schofield, Brian Glover, Rik Mayall, Anne-Marie Davies, Frank Oz, Don McKillop, Paul Kember

KyLLo
2021-08-08
Gillar inledningen, innan skräcken tar vid. Det alldagliga 80-talsstuket, där det inte är stressat, överarbetat eller tvära kast. Mystiken när man inte vet vad man har att vänta. Men sedan går filmen snabbt utför och det blir nästan som kasperteater för barn. Övertydligt, övernaturligt och humorn alldeles för billig.
Albion
2021-08-01
Omtitt efter 29 år och jag kommer väl i ärlighetens namn inte ihåg så mycket från första titten. Det är en lite småcharmig skräckkomedi som kanske inte lyfter till några höjder men Landis styr det här skeppet snyggt i hamn. Förvandlingsscenerna är riktigt bra gjorda. Betyget blir denna gång en stark 3;a, dvs 3+
Dream
2021-07-06
En blandning av (Morden i midsummer, Emmerdale, Heartbeat och Amerikansk skräck). Är typ bara John Cleese eller någon av The Beatles medlemmarna som fattas för att den skulle bli helt perfekt, men den är dock underhållande ändå.
myslas
2019-12-26
Väldigt underhållande blandning av komedi och skräck med snygga effekter, framförallt förvandlingen är väldigt snyggt gjord. Manuset har däremot lite för många svagheter för att ett högre betyg ska vara aktuellt.
2017-09-20
så fruktansvärt dålig film, men trots det en riktig klassiker!
Redwood
2016-11-14
En av de bästa skräckkomedierna, kanske just för att skojet & stojet aldrig tar överhanden utan låter skräcken vandra fritt över filmremsan likt en varulv över de engelska hedarna.
2016-10-09
Kultklassiker!
gjoob
2016-08-05
Roligt galen film. Förvandlingen till varulven är grym (även med dagens mått) och filmens höjdpunkt.
Dutch
2016-07-12
Fantastisk.
2014-12-30
Första 15-20 minuter tycker jag är riktigt bra och man fattar direkt tycke för David och Jack. Efter denna inledningen tappas tempot en aning, även om det är förståligt, och jag tycker sjukhusscenerna är lite för utdragna. När filmen börjar närma sig timmen så återfinns dock tempot ordentligt och resterande 35-40 minuter tycker jag är underhållande. Annars fullständigt älskar jag förvandlingsscenen. Riktigt snygg scen vilket gör det förståligt att Rick baker tog hem en Oscarsstatyett. 3+