3.5

En annan kvinna

Marions skrivarlya ligger intill en psykoanalytisk mottagning. En dag hör hon en patient berätta om sitt deprimerande liv, vilket får henne att själv ifrågasätta sin tillvaro. Foto av Sven Nykvist.

Originaltitel Another Woman
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Gena Rowlands, Mia Farrow, Ian Holm, Blythe Danner, Gene Hackman, Betty Buckley, Martha Plimpton, John Houseman, Sandy Dennis, David Ogden Stiers, Philip Bosco, Harris Yulin, Frances Conroy, Mary Laslo, Jacques Levy, Margaret Marx, Jennifer Lynn McComb

Strongbow
2017-12-02
Min absoluta Allenfavorit. Nästan hissnande hur mycket som lånats av Bergman och Smultronstället. Men på ett snyggt och relativt subtilt sätt ändå. Miljöerna är underbara och att allt är så ”osexigt” nära en femma.
Ful_fisk
2015-03-28
Förbisett Woody Allen-drama där Gena Rowlands spelar kvinna i övre medelåldern som genomgår en ålderskris. Väldigt stillsamt och atmosfäriskt, mycket tack vare Sven Nykvists vackra foto. Lugn och behaglig men också ganska tung och gripande. Inte bland Allens absolut främsta filmer, den saknar det där lilla extra, men en stark och tämligen oklanderlig film som absolut är värd att se.
Dele
2014-01-19
En fint komponerad historia om det förflutna, relationer och känslor, och hur det påverkar oss och våra liv. Som vanligt är det välskrivet, manuskompositionen är spännande och användandet av musik är fin. Tyvärr förekommer också en del småstörande väl beprövade upprepningar och slentrianmässiga lösningar. Stark trea.
Ondskapt
2013-07-15
Woody är uppenbarligen som bäst när han inte gömmer sig bakom humor eller självömkan. Här är det Bergmanskt, visst, men också fantastiskt och bland det bästa jag sett från Woody. Äkta, välspelat och ovanligt stilrent.
Sznax
2012-10-10
Woody leker Bergman och misslyckas totalt i princip allting (utom möjligen slutet). Rowlands vandrar runt i ett molnigt New York, hennes voiceovers fungerar inte, och där träffar hon ointressanta personer och pratar om ointressanta saker. Dialogen är så fjärran från Smultronstället att man undrar om Woody ens sett den filmen. Det skall vara en hyllning men blir mer ett amatörartat försök att kopiera en lysande film. Betyg 3.0
Krantzylvania
2012-09-18
Det är mycket baltillställningar och liknande i Allenfilmer, en spaning bara

2012-08-09
Då och då lägger Woody Allen ner lite extra jobb på sina filmer, och då blir det så mycket bättre. Another Woman är mer genomtänkt i både manus och bild än de flesta Allen-filmer, och analysen av Gena Rowlands rollperson är heltigenom fängslande. Tunga skådespelare i biroller och fantasifullt iscensatta återblickar bidrar ytterligare till känslan av kvalitet. Om herrn ändå alltid var lika omsorgsfull.
elzplz
2012-08-06
tydligt bergman-inspirerad.
precineadd
2012-07-17
ingen av woody allens "bergman light"-filmer är särskilt bra, men dom är ganska rörande i sitt "wannabe". kul att se gena rowlands i en så åtstramad roll också.
TobiasRydén
2012-06-24
Woody Allens filmer brukar innehålla en dos orealistisk dialog, med ord man aldrig hör i vardagstal, och inte sällan fungerar som exposition och skriver åskådaren på näsan. Oftast brukar man kunna ha överseende med de scenerna, eftersom resten brukar hålla hög kvalitet, men "En annan kvinna" är såpass fylld av den sortens dialog att det blir outhärdligt. Jag vet inte om Woodys avsikt med de intellektuella New York-borna som alltid refererar till gamla filosofer och konstnärer, och som drar putslustigheter som deras societetsvänner tycker är dråpliga, är ironisk. Jag tvivlar på det. När Woody själv agerar brukar han fungera som en kontrast till den uppblåsta societetsmiljön och det uppstår komik. När han försöker sig på att vara allvarlig och skippar en roll åt sig själv, lämnas vi kvar ensamma med de här jävla idioterna.