3.4

En blomma i Afrikas öken

Waris Dirie föddes i en nomadfamilj i Somalia. När hon var tolv år skulle hon giftas bort med en för henne okänd sextioårig man. Hon flydde då via Mogadishu till London där hon senare upptäcktes och inledde en karriär som toppmodell.

Baserad på självbiografin Desert Flower: The Extraordinary Journey of a Desert Nomad av Waris Dirie och Cathleen Miller från år 1998.

Originaltitel Desert Flower
Regissör Sherry Horman
Manus Sherry Horman, Smita Bhide
Genre Drama, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Liya Kebede, Sally Hawkins, Craig Parkinson, Meera Syal, Anthony Mackie, Juliet Stevenson, Timothy Spall, Soraya Omar-Scego, Teresa Churcher, Eckart Friz, Prashant Prabhakar, Anna Hilgedieck, Roun Daher Aïnan, Osman Aden Dalieg, Awa Saïd Darar

2018-11-29
Filmen var ok, men jag föredrar boken...
2016-09-10
Väldigt bra och gripande film med väldigt bra skådespelare.
karlstadtös
2016-08-08
Gripande och välspelad!
Salvation_Mind
2014-05-28
Stark trea för det viktiga ämnet och att den baseras på en sann historia.
Jennyshima
2013-09-27
Biografier som bygger på böcker är svåra att göra film på. Här har filmskaparna lyckats med allt. Varsam regi, ohyggligt bra skådespeleri och ett budskap som går fram.
DeAdEnD
2013-09-07
En film med ett gott budskap. Läser att en del tycker att delen med modellandet var onödig. Själv tycker jag inte heller att det var den bästa delen av filmen men däremot så var ju den sekvensen nodvändig eftersom att filmen bygger på en självbiografi där modellandet är en stor del av författarens liv. En trea får filmen av mig på grund av dess budskap och bra skådespelar insatser. En absolut sevärd film.
Zipper
2013-03-24
Filmen börjar bra och första halvan är riktigt sevärd, särskilt på grund av det skimrande samspelet mellan Liya Kebede och Sally Hawkins. Andra halvan tappar filmen bort sig lite i allt modellande.
Flonk
2013-01-04
Tveksamma partier dra ner, annars sevärd. 2+
Jannebanan
2012-09-24
En film som börjar bra och slutar starkt men kommer bort någonstans på vägen i en blandning av "Top model" och "Gifta på låtsas". Tråkigt att inte det mycket viktiga problemet med könstympning kan upprätthållas hela vägen genom filmen. Då hade detta kunna varit en 5:a, nu måste tramserierna dras av i betyget och då landar allt på en 3:a tillslut.
Camilla133
2012-08-30
En gripande sann berättelse om kvinnlig omskärelse. Skrämmande siffror på detta övergrepp 6000 flickor per dag blir omskärda enligt filmen. Otäckt.