3.6

En blondins kärleksaffär

En fabriksarbeterska spenderar en natt med en barpianist och när han inte hör av sig, bestämmer hon sig för att åka till Prag och leta reda på honom.

Originaltitel Lásky jedné plavovlásky
Alternativ titel The Loves of a Blonde, A Blonde in Love, En blondins kärleksaffärer
Regissör Milos Forman
Manus Milos Forman, Václav Sasek, Jaroslav Papousek, Ivan Passer
Genre Drama, Komedi, 60-tal
Skådespelare Josef Sebánek, Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Mensík, Ivan Kheil, Jirí Hrubý, Milada Jezková, Josef Kolb, Jana Novaková

Dele
2019-04-25
En över lag träffsäker, skarp vemodig och ömsint liten skildring av det mänskliga, kryddat med en hel del fina humoristiska inslag.
StureStenhög
2016-05-14
En småtrevlig och anspråkslös tidsresa till det kommunistiska Tjeckoslovakien där vi erbjuds en fin inblick i vardagslivet. Jag gillar framför alt de långa scenerna där situationerna tillåts utveckla sig på ett naturligt och äkta sätt. Humorn fungerar också hyfsat, även om det inte direkt blir någon skrattfest av det här. Sevärd
Hypostas
2016-01-27
Det här var en oväntad höjdare. En ömsint skildring av en ung kvinnas längtan efter att hitta en partner, och de problem hon stöter på under sin jakt efter kärleken. Samtidigt är filmen fantastiskt rolig under vissa sekvenser och det är sällsynt med en film som handlar om ett samhälle där det går 16 kvinnor på varje man. Ett tämligen unikt upplägg således, och ett strålande slutresultat.
shyvic
2014-05-20
Alltså ja har lite dubbla känslor inför denna. Inledningsvis helt underbar med väldigt komiska och intressanta livsåskådningar och mänskliga karaktärer. Scenen inne på dansstället är till en början helt underbar. Nått naivt och oskyldigt över hela filmen. men även nått som irriterar mig väldigt kring hur huvudkaraktären porträtteras. Om jag bara ska se det som en karaktär som är oerhört naiv så skulle det kunna funka men eftersom det känns som att det har väldigt mycket att göra med att det just är en tjej som beter sig på detta sätt känns hela karaktären som en nidbild av en förlegad kvinnosyn vilket istället provocerar mig. Samtidigt som det kan finnas något fint i denna karaktär med dess naivitet tycker jag inte att karaktären får utvecklas och visa andra mänskliga sidor utan den står still i sin utveckling och blir därför ej verklig. Vilket är väldigt synd eftersom filmen har så mycket intressant i sig.
JimCarrey
2013-03-18
Otroligt seg och tråkig upptakt men tar sig verkligen på slutet 3-
precineadd
2012-07-26
löst dinglande inrig men fin och personligt gjord
LillaBlåaMus
2012-06-19
Ja, mycket bättre än Det brinner, min sköna. Rolig och sorglig. Huvudpersonen (vad hon nu heter) fint porträtterad.
#54
2012-01-22
Ganska hemsk, egentligen.
Taliah
2012-01-05
Så sjukt mysiga förnedringstal och awkward situations.
Vitus
2011-12-02
otroligt irriterande. vilket jag antar var poängen egentligen men sån här humor funkar inte direkt för mig.