2.5

En brud för mycket

Arthur är en stenrik playboy som aldrig behövt arbeta en dag i sitt liv. För att få ärva familjeförmögenheten måste han dock skärpa sig, vilket dock visar sig inte vara så lätt.

Originaltitel Arthur
Regissör Steve Gordon
Manus Steve Gordon
Genre Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Dudley Moore, John Gielgud, Liza Minnelli, Geraldine Fitzgerald, Jill Eikenberry

karlmats
2020-06-15
Det här var ganska charmigt ändå. Dudley Moore är full 90% av filmen och skrattar väldigt mycket åt sina egna skämt, men ibland är de ju också ganska roliga så till viss del kan jag förlåta honom. Det är nog inte lätt att växa upp i en sån här familj alla pengar till trots. John Gielgud är annars stjärnan här och är riktigt bra som torr, cynisk, misantropisk butler och de humoristiska delarna blandas upp med en del svärta också. Liza Minnelli är en sån där person som man känner igen namnet på väldigt väl, men som man egentligen inte vet nånting om, här gör hon en helt ok insats men knappast något minnesvärt. Att tro att hon och Arthur skulle funka mer än två dagar i nyktert tillstånd är nog lite väl optimistiskt, och det är ju inte ett kärlekspar man direkt håller på vilket brukar vara en viktig ingrediens i en romcom. Men titel-låten är bra, New York är en härlig stad och man trivs här. Det räcker till en stabil 3a.
2016-08-01
Klockren komedi där Dudley Moore gör en av sina bästa roller. Mycket bra musik också.
Godamodern
2014-01-08
usch usch USCH! Nej tack till den här.
precineadd
2012-07-24
en märklig film som inte borde fungera, men som fungerar ändå
Sznax
2011-12-31
Ojämn men fläckvis väldigt rolig. Dudley gör sig väldigt bra som fyllo, även om han spelar över lite för ofta. Gielgud är perfekt i en riktigt bra roll, medans Minnelli är helt fel för sin roll. Storyn har man sett lite för ofta tyvärr, men ett antal riktigt vassa dialogutbyten gör att man kan se filmen utan att tröttna. Betyg 6.2
2011-07-21
Jag tycker inte den har åldrats särskilt bra.
ziferN
2011-07-13
Rolig och underhållande helt enkelt, Dudley Moore är störtskön i sin roll! Helt ok film att fördriva tiden med.
lordsweden
2010-06-04
har jätte svårt för romantiska komidier. Men den här ju jätte roliga! Önskar jag vore en alkoliserad miljardär också!
Fermis
2009-07-22
FIlmtipset betyg 2?? Den här e så jävbla rolig, en stark 4
rixost
2008-03-04
Få människor kan vara så härligt dryga som arthur i "arthur"...