En dag

Året är 1988 och natten efter deras examen från college blir starten på en återkommande relation mellan Emma och Dexter. Vi får se hur deras liv utvecklas under flera års tid, alltid med nedslag på samma datum. Ibland möts deras öden på nytt, ibland inte. Baserad på romanen "One Day" av David Nicholls från 2009.

Originaltitel One Day
Regissör Lone Scherfig
Manus David Nicholls
Genre Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Patricia Clarkson, Anne Hathaway, Romola Garai, Ken Stott, Jim Sturgess, Rafe Spall, Matthew Beard, Tom Mison, Jodie Whittaker, Georgia King, Matt Berry, Toby Regbo, Joséphine de La Baume, Amanda Fairbank-Hynes, Emilia Jones, Heida Reed

Skapad 2019-12-19 av bluevelvet
Emma och Dexter tillbringar en natt med varandra efter deras avslutade examensarbete på universitetet. Dom hyser känslor för varandra, men efter nattens äventyr så skiljs de åt för att ge sig u...   Läs mer »

BarryHero
2020-09-13
Har inte läst boken men jag fann denna film oväntat bra med en charmig Anne Hathaway men kanske inte fullt lika karismatisk men ändå intressant Jim Sturgess. Fina stadsscener blandat med härliga landbygdscener med en historia som tar ett antal minst sagt oväntade vändningar. Påminner en hel del om Dagboken från 2004.
okidoki
2017-08-14
Jo, duger att se.
2017-04-14
Dex är dryg, grabbig och osympatisk i princip hela filmen. Första scenen är kass och ger mig en dålig känsla till att börja med. Massa bara kassa saker överlag. Anne Hathaway och att den ändå tar en del oväntade svängar räddar tvåan. Men det är knappt.
Körsbär
2017-03-02
Faktiskt en positiv överraskning, som visar upp att livet går vidare och inte alltid blir som man tänkt sig. Men att det går bra ändå :) En stark trea blir det
vonadel
2017-02-05
Hade tydligen lyckats förtränga att jag sett denna. Var en ganska bra bit in i filmen när jag insåg detta. Mitt sällskap upptäckte det dock lite tidigare. Tycker nog att en fyra kanske var att ta i lite, men låter den stå kvar ändå för ligger ganska nära. Tycker det är ett riktigt intressant upplägg, men sedan kunde det gjorts lite bättre.
ViolaIngeborg
2016-05-19
Såg om filmen efter att jag läst boken (hittade den i en second-hand butik och tänkte varför inte) och sänker mitt betyg från 3 till 2. Många fina filmiska detaljer i boken har plockats bort. Istället blir det slätdtruket och rätt tråkigt. Tycker dessutom att Jim Sturgess och Anne Hathaway är något av en felcasting. Honom mer än henne.
amam
2016-05-19
Nja. De gör inte ett helt lyckat jobb med att förmedla tiden som går och kemin gör aldrig att det blir nåt "will they or won't they". Boken var något bättre även om Dexterkaraktären där var ganska osympatisk. Till och med mer än i filmen.
Grillo
2016-02-17
Intressant koncept. Ganska trevlig om än väldigt frustrerande att se på och en payoff som inte riktigt var tillfredsställande nog, men mysig.
asasae
2016-02-09
Mysig och trevlig, kanske inte helt i mitt tycke.
Annaa
2016-02-03
Väldigt förutsägbar men annars bra. Visserligen några klyschiga scener. Egentligen en trea, men tack vare Anne Hathaway vägs den upp till en fyra.