3.6

En dag i september

München-OS 1972 skulle bli tyskarnas revansch för Berlin-OS 1936 då Hitler skämde ut Tyskland. Men en dag i september tar sig terrorgruppen Svarta September in i OS-byn med hjälp av några deltagare på hemväg efter en otillåten krogsväng. De tog sig in i den israeliska truppens förläggning och där tog de en grupp med israeliska idrottsmän som gisslan. De krävde att 200 palestinska flyktingar skulle friges annars skulle gisslan skjutas.

Originaltitel One Day in September
Regissör Kevin Macdonald (I)
Genre Dokumentär, 90-tal

Dele
2014-06-28
En svag betygsfyra till en intressant dokumentär som, trots överdramatisering, växer vartefter och till slut ger en ganska övergripande bild av denna dramatiska händelse.
Venatici
2013-06-14
Intressant. Men musiken förstörde allt!
jeremy_jones
2012-10-07
Har en del invändningar, främst mot Michael Douglas faktiskt, men ogillar även rekonstrueringar i allmänhet i dokumentärfilm. Men den här innehåller ändå så pass mycket sevärt material från det teve-sända gisslandramat att det funkar ändå. En emotionell punsch på slutet balanserar på en manipulativ klippsats mellan sentimentalitet och genuinitet, vilket gör det hela än mer sevärt. Intressanta grejer, om än inget mästerverk direkt. (4/6)
OffTheGround
2012-07-24
Välgjort, förutom att man överanvänder musiken, vilket inte alls behövs. Detta gäller särskilt mot slutet.
Al_padrino
2010-12-24
Väldigt djupt ingående i ämnet. Synd för (väst)Tyskland som aldrig verkar kunna hålla ett helt cleant OS utan nazipropaganda eller israeliter som kosherslaktas.
Al_padrino
2010-12-24
skön musik.
foppa99
2010-11-11
väldigt gedigen dokumentär o känslosamt att se.
fetpoet
2010-02-05
världens bästa dokumentärfilm.
djonipony
2009-11-01
den här borde fler svenskar se, med tanke på hur vi ovillkorligen älskar alla självmordsbombande palestinska massmördare, så kanske vi även kan sluta dalta med våra kära vänsterkamrater AFA som kallas "aktivister" och istället kalla dem för vad de verkligen är - terrorister.
Bomkia
2008-06-16