3.5

En dag på kapplöpningarna

Doktor Hackenbush är veterinär men blir övertalad att förestå ett sanatorium där en rik, hypokondrisk änka är den viktigaste inkomstkällan/patienten. Han delar ut hästpiller och kvickheter med lika uppsluppen glädje. Tony arbetar på sanatoriet utan betalning då han är förälskad i dess ägare Judy. Stuffy är en jockey som skall försöka vinna ett lopp med Judys häst så att hon kan betala sina skulder.

Originaltitel A Day at the Races
Regissör Sam Wood
Manus George Seaton, Robert Pirosh, George Oppenheimer
Genre Komedi, Familjefilm, Musikal, 30-tal
Skådespelare Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx, Allan Jones, Maureen O'Sullivan, Margaret Dumont, Leonard Ceeley, Douglass Dumbrille, Esther Muir, Sig Ruman, Robert Middlemass, Vivien Fay, Ivy Anderson

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Bröderna Marx vilda upptåg. Nu är det dags för bröderna Marx att gå upp på hästbanan och vända up och ner på ett vilohem. Vilohemmet är i fara och dem fyra personer som är där en flicka ...   Läs mer »

92axha10
2018-12-18
Inte en av bröderna Marx bästa filmer men har ändå tillräckligt många roliga scener för att underhålla.
Ful_fisk
2016-08-10
Jodå, detta är allt rätt så skojsigt och spexigt i klassisk Marx-anda. Givetvis tyngs det hela ner av en lite väl utdragen längd och ett par menlösa sång- och dans-nummer, men det får man väl räkna med vid det här laget.
2014-12-14
I denna film känns det som den galna komiken har tonats ner och istället bjuds jag på en historia som faktiskt intresserar mig och fångar mig nästan lika mycket som brödernas härliga utspel. Just A Day at the Races har en hel del kvicka repliker men kanske inte riktigt så många riktigt starka hela scener. Det är dock väldigt underhållande. 4-
2014-04-15
Kvoten känns nu fylld med min tredje Marx-film i vuxen ålder. I sina bästa stunder charmigt och kul, men dessa stunder är varken särskilt många eller särskilt långa. När jag ser detta idag så förstår jag varför jag skrattade så att jag kiknade när jag var en liten pilt. Och jag förstår även varför jag inte skrattar särdeles mycket idag. (6/15)
Sznax
2013-09-16
Lite lång och sång- och dansnumren kunde kapats avsevärt. När väl bröderna får skapa kaos är det guld värt. Betyg 7.2
labi
2012-12-27
Njae, efter tre filmer kan jag konstatera att jag inte är något vidare Marx-fan, men den här är den bättre av de tre. Filmen vinner på mer Harpo och mindre Groucho. Chico är helt OK, men Harpo är stjärnan. Grouchos storhet kommer jag nog aldrig att förstå.
Ulph
2012-07-31
Det känns som betyget på sådana här komedier mycket beror på vilket humör man är på, men jag tyckte inte alls den var lika kul som Duck Soup. Några scener är underbara, men mycket är tröttsamt också.
NtoNW
2012-06-25
Men hur kul är bröderna egentligen? Har nog tröttnat lite på detta.
Tonti
2011-12-25
Lite väl mycket handling och stickspår och för mycket med zeppostandinen. Men i sina bästa stunder en fantastiskt skoj film som även är snyggt gjord. Musiknumrena är onödigt många även om lindyhopdansarna är sköna. Kunde med fördel trimmats lite.
Astrojacob
2010-06-18
Visst är det vansinnigt alltihop? Bara att njuta av alla galenskaper. Många scener man aldrig glömmer, som hästen i undersökningsrummet: "Gotta wash our hands!" - FEM - say no more!!!