3.1

En dag skall komma

Filmatisering av Lillian Hellmans pjäs om tysken Kurt Muller och hans hustru Sara som under andra världskriget pressas av nazistiska agenter i Washington.

Originaltitel Watch on the Rhine
Regissör Herman Shumlin
Manus Dashiell Hammett, Lillian Hellman
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Bette Davis, Paul Lukas, Geraldine Fitzgerald, Lucile Watson, Beulah Bondi, George Coulouris, Donald Woods, Henry Daniell, Eric Roberts (II), Donald Buka

2015-01-11
Förvånande är att fantastiska Bette Davis här är rätt blek och lättglömd. Då kan jag tycka filmen med sin handling är bra mycket inressantare med sitt innehåll av nazister och anti-fascism och mötet mellan Europa och Amerika. Att filmen dessutom är inspelad under andra världskriget gör att det känns extra effektfullt vad som berättas. Ibland kan det bli lite väl mycket predikande i dialogen men man kan förlåta detta då det som finns i orden som sagt fungerar i samspel med dåtidens verklighet. 3+
goeran
2011-09-10
Herman Shumlins Watch on the Rhine från 1943 är en rätt trist och klichéfylld film som väl främst har gjorts för att stärka hemmafronten. Den sentimentala och teatraliska storyn roar knappast några nutida tittare och skådespelarnas insatser imponerar föga; Bette Davis är för en gångs skull riktigt dålig och de medverkande barnskådespelarna är en ren katastrof.
Myllo
2009-10-02
Originaltiteln syftar på ett frihetsmonument som finns på ett berg vid Rhen. Handlar om europeiska antinazister och nazister i Washington och en kamp på liv och död som amerikanerna har svårt att förstå. Mycket intressant att de båda sidornas ideologi och människosyn kommer fram i handlingar och dialoger.