3.5

En dam försvinner

På tåget till England från alplandet Bandrieke försvinner en gammal dam. När en ung kvinna ber en manlig medpassagerare om hjälp att lokalisera damen blir det början på ett förvirrande händelseförlopp.

Originaltitel The Lady Vanishes
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Sidney Gilliat, Frank Launder
Genre Romantik, Mysterium, Komedi, Thriller, 30-tal
Skådespelare Margaret Lockwood, Michael Redgrave, Paul Lukas, Dame May Whitty, Cecil Parker, Linden Travers, Naunton Wayne, Basil Radford, Mary Clare, Emile Boreo, Googie Withers, Sally Stewart, Catherine Lacey, Josephine Wilson

Jansmyr
2019-01-20
Underbar film om tåg och brittiska turister, och så ett mysterium och en maktkamp som fullkomligt dränks av Hitchcocks ärliga kärlek för film och kärleksfulla hån av sina landsmän. Fulländad underhållning. Det borde göras fler tågfilmer.
LillaBlåaMus
2018-06-17
Börjar lite knackigt men tar sig så fort tåget går.
2017-10-26
frommen
2016-04-07
Filmen var trevlig, stämningen var härligt brittisk, och perspektivet var verkligen engelst upp i plommonstopen. Påminner i tonen om Grand Budapest blandat med Tintin. Michael Redgrave var ju grymt charmig rakt igenom. Sen tycker jag att handlingen i Hitchcockfilmer kan vara lite ologiska. Anyhoo, kul å se.
BSBully
2016-01-19
vilken fantastisk film, spännande och klockren humor!
Sawatdeedrama
2015-09-11
En charmig och oförutsägbar film, något fånig till och från, men inte så pass att det stör. Stämningen var riktigt härlig från början till slut och dialogen kändes för det mesta klockren.
MrPraline
2015-01-13
Underbar film, inte lika spännande som många andra av Hitchcocks andra filmer, men otroligt rolig och charmig. Tycker humorn påminner lite om "The Grand Budapest Hotel". 4/5!
2014-12-07
Jag har hört och läst mycket positivt om denna film och även länge velat se den och idag var det dags. Jag måste säga att Hitchcock var ett fullständigt geni och det redan på 30-talet. Detta är helt lysande med sin blandning av komedi och spänning med även en del actionscener. Det är synd är det inte finns någon Hitchcock i dagens filmvärld! 5-
2014-05-26
Stora delar av filmen känns överraskande tidlösa. Dialogen är rapp och historien välberättad. Trist nog är de sista tjugo rent patetiska. Men innan dess bjuds man på stabil underhållning. (7+/15)
AlbinWesley
2014-01-29
Magnifikt! Det är så välskrivet så välskrivet, och Hitchcock utnyttjar sitt manus till max. Hur detaljerna vävs ihop och faller på plats så självklart är mycket imponerande för att vara en så pass tidig Hitchcock som det ändå är. Älskar verkligen miljöerna förresten, väldigt snyggt gjort allting, och det lämpar sig alldeles utmärkt för sin berättelse.