3.7

En doft av honung

Jo är en 16-årig flicka som lever med sin alkoholiserade och oansvariga mamma Helen. Efter att modern gift om sig med en man Jo hatar, blir hon ihop med en färgad sjöman, hoppar av skolan och börjar jobba i en skoaffär, blir gravid och flyttar ihop med en homosexuell kläddesigner i ett ruckel i slummen. En uppväxtskildring som ansågs väldigt kontroversiell när den släpptes.

Originaltitel A Taste of Honey
Regissör Tony Richardson
Manus Shelagh Delaney
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Rita Tushingham, Dora Bryan, Murray Melvin, Robert Stephens

KyLLo
2021-04-25
Fint foto och otroligt fint filmad, men sövande tråkig.
okidoki
2021-04-03
gillar inte slutet
RustyFilm
2019-11-04
Ryktet som omger den här filmen innehåller 60 tals begrep som fransk new wave (men brittisk sån) och köksbänksrealism. Men jag uppfattar hela intrigen som orealistisk och dessutom ologisk. Utöver detta är allt överdrivet skitit och har ganska så låg teknisk kvalitet. Jag måste sammanfatta intrycket av filmen som, dåligt. Mycket konstigt att folk betygsätter detta så högt, IMDb 7,5 TMDb 6,9 LB 7,4 (av 10), otroligt.
kakbakarn
2014-03-07
Inkännande, verklig, fin och faktiskt ganska subtil. Endast en gnutta starkare och det hade blivit fyran. Men hellre fälla än fria, alltså trea. Vet inte om det är ett plus eller minus att jag ända sedan Geoffrey Ingrams inträde i filmen satt och tänkte på Televsions Personalities-låten. Men det lutar åt ett plus.
KimEkberg
2012-11-27
verkligt tjusig filmrulle. alltså det är nog sånt här foto som jag uppskattar mest, vackert men på riktigt liksom. musiken kan man ju säga ett och annat om, men den går helt i brittisk filmtradition. finfina skådespelarinsatser och fräcka scenlösningar.
Tonti
2012-02-17
En mycket fin film på alla sätt och vis! Intressanta karaktärer och fin miljöskildring. Ett klart snäpp bättre än långdistanslöparen som även den var riktigt fin.
Paddyeahh
2011-08-09
Jag vill också ha en Jeff. Han kan få sova i min säng, den är bred, annars får väl jag sova på soffan om det så ska vara.
Linusia
2010-09-15
Tja, att se om den efter 43 år eller så fick mig att inse att känslor förändras. Då kände jag oerhört starkt för flickan nu blev jag bara förbannad!
Ninonette
2010-08-07
En helt igenom underbar film med utmärkta skådespelare. Särskilt Rita Tushingham och Murray Melvin lyser.
kennert
2010-04-18