2.7

En enkel till Antibes

Änklingen Georg avslöjar sina vuxna barn med att försöka lura till sig hans arv innan han är död. Han tvingas ompröva sitt liv. När han också avslöjar sin hemhjälp Maria med att stjäla ur hemmet pressar han henne att delta i en motattack som överraskar barnen.

Originaltitel En enkel till Antibes
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Sven-Bertil Taube, Rebecca Ferguson, Dan Ekborg, Malin Morgan, Iwar Wiklander, Torkel Petersson, Catherine Rouvel, Anita Wall, Christopher Wollter, Marta Oldenburg, Valérie Kirkorian

Skapad 2019-11-28 av bluevelvet
Änklingen George avslöjar sina vuxna barn med att försöka lura till sig hans arv innan han är död. Han tvingas ompröva sitt liv. När han också avslöjar sin hemhjälp Maria med att stjäla ur...   Läs mer »

fredagsfil
2020-10-10
Bra manus och och idéer. Taube spelar bra men de flesta andra skådespelarinstserna är tyvärr undermåliga. Ändå sevärt!
HerrNenne
2020-04-18
Ganska lättsedd film som dock aldrig lyfter. Liksom misslyckade rymningar så tar sig filmen aldrig upp och ut i världen utan fastnar instängt i små sammanhang. Som någon skrev så har karaktären en nyckelroll i hela filmen samtidigt som den känns helt bortkastad. Känns "jahopp".
2019-05-03
Rätt så hobertskt. Lite eget, lite skåpmat, lite geni, lite kalkon. Småputtrig film som definitivt har sina poänger (och brister). Taube är grym! (8+/15)
2017-10-30
Typisk svenskfilm, som försöker förmedla något men når inte riktigt fram, men denna går att se på i alla fall...
Memmem
2016-12-04
Stelt spelad film med konstigt manus! Denna konstiga films manus är orealistiskt och innehåller dialoger som inte känns naturliga. En äldre man upptäcker att hans barn försöker lura honom genom att sälja hans villa och ta köpeskillingen. Hans hemhjälp hjälper dem med det mot 3 % av pengarna. Skådespelarna spelar stelt, utom huvudrollens Sven-Bertil Taube. De andra kan tydligen bara spela jättearga eller beräknande. Inga nyanser finns. Huvudrollen som inte orkar gå fram till ett tåg, springer någon halvtimme senare i skogen. Mot slutet av filmen blir bilderna bättre med vackra naturscenerier från Norrlands älvar och Rivieran. Musiken märks inte. Skådespelet blir något bättre. Betyg: 1½+
dafreakish
2016-12-03
Hobert är ingen bra regissör, han är oftast direkt bedrövlig. Men den här gången har han en oerhörd tillgång vid namn Taube. Den gode Sven-Bertil äger varje bildruta med både oerhörd pondus och finess. En sann svensk stjärna som tyvärr inte gjort den mängd film han borde ha gjort. Det blir fint, bitvis gripande men i all förutsägbarhet även stunder av oväntade vändningar. En liten pärla i all enkelhet.
mi9
2015-10-06
Knappt en tvåa...
Albion
2015-05-01
En film som börjar lovande, inte minst får vid se en trevlig Citroën ID (eller möjligen en DS) in action. Filmen vecklar därefter in sig i alltmer krystade och smått bisarra skeenden och någonstans där spårar det ut. Filmens humoristiska ton finns med hela vägen men inblandningen av existensiella utläggningar blir mest dravel. Dessutom känns karaktären Maria väldigt konstlad även om hon har en central plats i filmen. Tycker inte heller om slutet och scenerna från Frankrike hade man med framgång kunnat skippa helt. Men Sven-Bertil Taube är utmärkt i huvudrollen. Betyget får ändå bli en 3;a
2015-01-11
Hade det inte varit för Sven-Bertil Taubes Guldbaggevinst för bästa manliga skådespelare i denna filmen så hade jag nog aldrig hört talas om den. Jag valde att se den men kände ändå inför titten att Taubes insats troligtvis skulle vara det enda sevärda men jag hade fel. Detta är en väldigt trivsam film som blandar drama med humor på ett väldigt lyckat, trovärdigt och varmt sätt. Jag är glatt överraskad över att denna film var så bra och sevärd som den var. Torkel Petersson är sevärd som vanligt. 3+
Bullen84a
2015-01-10
Helt klart sevärd, den e ju sann i vissa situationer tyvärr, men Taube e briljant som vanligt