3.5

En fantastisk kvinna

Berättelsen handlar om Marina, en transkvinna som tvingas kämpa för sin rätt att vara sig själv efter att hennes äldre partner Orlando plötsligt gått bort.

Originaltitel Una Mujer Fantástica
Alternativ titel A Fantastic Woman
Regissör Sebastián Lelio
Manus Sebastián Lelio, Gonzalo Maza
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Küppenheim, Nicolás Saavedra, Amparo Noguera, Trinidad González, Néstor Cantillana, Alejandro Goic, Antonia Zegers, Sergio Hernandez

mammene
2018-09-13
En fantastisk film om att få behålla sin identitet och sin heder. Presentationen i början gör mycket för att få förståelse för resten, den har ett lugnt tempo och när fördomarna träder in går det inledningsvis långsamt och subtilt för att sedan accelerera, ev lite för mycket. Men överallt verkar det finnas pöbelbeteende. Kan tänka att det spelas på våra känslor.
StureStenhög
2018-05-22
Börjar starkt genom att gradvis bygga upp ett scenario som sätter filmens tema på sin spets, och länge var jag fullt engagerad i det här och kände med huvudpersonen. De personer hon stöter på är allt från hatiska till vänliga, men många befinner sig i ett mellanting där de snarast framstår som ignoranta, fördomsfulla och taffliga. Det tilltalade mig, men tyvärr försvinner de här nyanserna under filmens gång. Jag kan i viss mån förstå det valet, och jag tror inte på något vis att händelseutvecklingen är orealistisk, men för mig finns alltid en klar gräns för hur intressant en ren offerfilm kan bli. Här fattar jag precis vad filmen vill säga långt innan den är slut, och då avtar också mitt intresse. Det är fortfarande en bra film för vad den är, jag önskar bara att den hade velat vara lite mer komplex
origC-J
2018-05-09
Ett angeläget och hedervärt ämne, men knappast en lysande film. Handlar om värdighet och rättigheter för transpersoner, och budskapet hamras in gång på gång, från läkarbesök till misshandel. Vissa scener är riktigt bra och drabbande, många känns mer sökta, och symboliska sekvenser och drömsekvenser fogas in onaturligt. Synd på sån potential, med fint spel av Daniela Vega. Men håller med om att fler absolut borde se den. Stark trea.
dr_Robert
2018-04-24
Väldigt synd att så få har sett en så här bra film! För mig är den inte bara mycket bättre än The Square, utan nog också bättre än Shape of Water och Three Billboards. Händelseförloppet kommer inte som någon överraskning trots att jag inte har läst något om filmen. Men så är det också väldigt logiskt. Filmen bärs av huvudrollsinnehavaren och hennes förmåga att gestalta de känslor som omgivningens agerande ger upphov till. För mig som åskådare är det som en spark på pungen.
myslas
2018-03-06
Utan att ha sett de andra filmerna (bortsett från The Square) nominerade för bästa utländska film kan jag säga att den här var väl värd en Oscar. Bärs fram av fantastiskt skådespel av Daniela Vega. Känslosamt och upprörande.
Spidde
2018-03-05
Riktigt solid film, med fenomenalt skådespel och fint foto. Filmen vann Oscarn för bästa utländska film precis som jag satt och såg den (i Kalifornien) vilket var mycket välförtjänt.
stgurgel
2018-02-17
Fantastiskt foto och tunga känslor starkt förmedlade
miguelmetal
2018-02-15
En mäktig filmupplevelse med ett magiskt slut och därför en klockren femma i betyg. Se den!
haajen
2018-02-13
En bra men lite "torr" film med det menar jag att jag inte blir så engagerad i Marinas kamp, svårt att sätta fingret på varför. Sevärd är filmen iallafall men inte oumbärlig.