En far

Bo Widerbergs tv-filmatisering av August Strindbergs Fadren, ett äktenskapsdrama där hustrun Laura driver sin make ryttmästaren till sinnessjukdom.

Originaltitel En far
Alternativ titel Fadren
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Thommy Berggren, Ewa Fröling, Börje Ahlstedt, Ernst Günther, Majlis Granlund, Melinda Kinnaman, Claes Månsson

Sznax
2012-08-28
Väldigt stel och med en upplösning som mer liknar barnteater från Uppsala än tv-film av Bo Widerberg. Betyg 4.8
Tonti
2012-08-27
Bra skådespeleri lyckas lyfta vissa scener till gripande nivåer. Men tv-mässigheten är som sagt ganska störande ibland. Ändå en bra tolkning av pjäsen.
Lillaprinsen
2012-08-26
Det här är en lysande bearbetning från en fantastisk text till pjäs. Var och en av relationerna ger en ytterligare dimension till den redan mångbottnade grundpremissen. En fruktansvärd resa i hur en oskyldig mans anklagelser gör honom fördömmande och så småningom på alla sätt skyldig till sina anklagelser. Tyvärr är det ingen lysande bearbetning från teater till tv-teater, vilket gör betyget med nödvändighet lidande.
KimEkberg
2012-08-26
tre vill den ha, och tre ska den få. det är synd att den vill vara lite tafflig, hade man bara investerat i en bättre kamera och en riktig klippare hade det här kunnat bli nåt. Berggren går in till hundra procent, och levererar, och då känns det tråkigt att inte resten av filmen känns lika genomarbetad. ibland hettar det till, och blir ett välbalanserat maktspel. ibland spårar det ut och blir rena rama mysteriet oberwald.
erosagape
2010-09-20
Bra film trots den även för en teaterpjäs ringa rekvisitan.
jep
2010-08-30
Tyckte den var lite väl skrikig och hade gärna sett en mer eftertänksam tolkning.
2010-08-29
Här utspelas en kamp mellan man och kvinna som så många gånger när det handlar om Strindbergs dramer. Bo Widerberg har gjort en bra tolkning och de två timmarna gick väldigt fort. Det är rappa och träffsäkra repliker blandat med kärlek och hat om vartannat, det är underbart gripande och skådespelarnivån är exemplarisk. Här visas verkligen hur ett frö kan växa till en bomb. Det var också trevligt att se en till i Kinnaman familjen
Aja_
2010-08-28
Starka skådespelarinsatser men lite för lågt tempo för att gripa tag. Att jag såg "Inception" med ett sanslöst högt tempo igår kan ha påverkat. Stark trea.
Dreamink
2009-11-17
Jag gillar Widerberg som regissör, och skådespelarinsatserna var riktigt bra, men hela filmen var tråkig.
alexafshar
2009-11-17
Bland dem tråkigaste filmer jag har sett.