2.8

En fiende att dö för

I fokus står en forskningsexpedition på väg till Svalbard strax innan krigsutbrottet 1939. Expeditionens syfte är att bevisa forskaren Alfred Wegeners teori om att alla världsdelar en gång hängt samman. Resan går mot Svalbard och leds av den tyske geologen Friedrich och hans assistent Leni.

Originaltitel En fiende att dö för
Alternativ titel An Enemy to Die for, Waves from Home
Regissör Peter Dalle
Manus Peter Dalle
Genre Romantik, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Axel Prahl, Jeanette Hain, Richard Ulfsäter, Tom Burke, Allan Corduner, Sven Nordin, Juha Leppäjärvi, Lukasz Simlat

2018-12-19
Gäsp,,,,,, värst vad man blev sömnig här då...
Grillo
2017-01-06
Välgjord story tycker jag faktiskt. Ganska intressant och underhållande film. Actionscenerna påminde dock väldigt mycket om den betydligt äldre Björnön och det är ju inget jättebra betyg, men det gör inte så mycket i vad som inte främst är en actionfilm.
gubbenviktor
2015-11-23
Faktiskt ganska bra! Men psykopaten drar ner betyget. Synd. Det hade varit mycket mer intressant utan psykopaten.
simpa
2015-02-01
Mycket annorlunda film, oförutsägbar. Svag 3:a
Rele
2014-10-05
En bra och t o m spännande film. Peter Dalle lyckades bra med regin. Jag ger en stark trea.
2014-07-11
Dalle är en duktig regissör och det här var ett ambitiöst projekt. Här gick dock inte att kasta in nån svart humor, något Dalle är bra på. Säkert en raffinerande historia som skulle kunnat bli spännande med rätt förutsättningar. Nu tyckte jag det mest blev slött och påklistrat dramatiskt.
badpanda1606
2014-07-08
Trots att den är horribelt dålig på sina ställen och att man egentligen borde skippat allt som har med effekter att göra så är det ändå ngt jag fastnat för. Gillar tanken på att sammanföra dessa etniciteter i en så pass viktig period. Sen om det är en verklighetsskildring eller ej.. Ja, jag bestämmer mig för att detta kan ha hänt i slutändan.
Christofer
2014-04-11
Nja, inte direkt superspännande va? Dugligt i brist på annat för stunden gör att det får godkänt men inte mer i min bok.
AndersAxelsso
2014-03-30
Skitbra, Peter Dalle! Jag är förförd, svettig och helnöjd. Internationell klass. Klar fyra.
UncleArthur
2013-09-29
Peter Dalle gör riktigt bra thrillrar. Skenbart var en höjdare och denna är nästan lika bra fast saknar den råa humorn den förra hade.