2.8

En fiende ibland oss

IRA-terroristen Frankie McGuire flyr undan rättvisan med hjälp av högt uppsatta vänner. Han flyr till New York, där han under namnet Rory Devaney blir inneboende hos polisen Tom O'Meara. Allt är frid och fröjd tills Rory börjar rusta för nya terrorattacker och Tom börjar misstänka att allt inte står rätt till med den mystiske hyresgästen.

Originaltitel The Devil's Own
Regissör Alan J Pakula
Manus David Aaron Cohen, Vincent Patrick, Kevin Jarre
Genre Drama, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Harrison Ford, Brad Pitt, Margaret Colin, Rubén Blades, Treat Williams, George Hearn, Mitch Ryan, Natascha McElhone, Paul Ronan, Simon Jones, Julia Stiles, Ashley Carin, Kelly Singer, David O'Hara, David Wilmot, Anthony Brophy

Skapad 2019-12-08 av Rollywood
IRA-terroristen Frankie McGuire (Brad Pitt) reser till USA för att köpa Stinger-missiler. Det är hans vision om att besegra engelsmännen och fria Nordirland. I Amerika blir han inneboende hos pol...   Läs mer »

HerrNenne
2017-06-05
Dussinaction med en icke trovärdig Brad Pitt. Rätt lågt tempo också.
Afflicter
2015-01-26
Stundtals ogenomtänkt och stereotypisk. Ibland är den ändå rätt okej. Ford gör ju faktiskt en hygglig insats här. Det måste vara en av hans sista innan han slutade bry sig helt och hållet.
DrJimHouse
2014-12-03
Bra film men saknar det där lilla extra för att få en 4a, men helt klart sevärd.
2014-10-29
Ok, men inte mer. Bra skådisar men lite sladdrig handling. Lever inte riktigt upp till vad omslaget lovar och har lite problem trovärdigheten. Men det är ju bara film, så ladda popcornskålen, dämpa ljuset, starta spelaren och flyt bort ett tag. 2+
GrandMaster_E
2014-07-23
Störtdyker väl inte ner i nordirlands konflikt direkt men det är ett bra tempo och välspelat, framförallt av Ford. Ford var ofta riktigt bra förr...nu är han bara trött :(
Zipper
2014-04-04
Moralistiskt och rätt tunt. Brad Pitt är inte särskilt trovärdig som irländare. Harrison Ford passar dock som präktig polis med hederskodex. Synd att det är relativt ointressant och förutsägbart.
emilstjernholm
2013-11-02
Spänning går lite förlorad då alla vändningar är så uppenbara. Är inte överdrivet förtjust i Brad Pitts rolltolkning heller. Harrison Ford är dock som alltid bra.
StureStenhög
2012-12-01
Bättre än väntat med tanke på att man har två utav Hollywoods mindre karismatiska skådespelare i huvudrollerna. Som vanligt gillar jag att man inte har någon utpräglad skurk och att det istället ges möjligheter till publiken att bilda sina egna uppfattningar, det gör filmen lite intressantare än en vanlig standardthriller. Därför kan jag ändå ha lite överseende med att det hela känns ganska spretigt och att filmen aldrig riktigt hittar sitt fokus. En engagerande thriller är det trots allt, och det räcker till en svag trea
MrsSchnieder
2012-01-17
Nästan en fyra..
cALLEf
2011-07-17
saknar 90-talet lite =) filmskaparna satte åtminstone inte åldersgräns på filmen i första hand