En flicka i knipa

Lady Alyce Marshmorton måste gifta sig snart och personalen på Tottney Castle har en vadslagning om vem hon ska välja. Unge Albert spelar på Mr. X. Alyce åker till London för att träffa en friare men stöter ihop med en dansare vid namn Jerry Halliday istället. Hon blir "instängd" på slottet efter sitt skandalösa uppträdande. Albert bjuder in Jerry för att hjälpa Alyce på grund av att han vill "vårda sin investering".

Originaltitel A Damsel in Distress
Regissör George Stevens
Manus P G Wodehouse, Ernest Pagano, S K Lauren
Genre 30-tal, Komedi, Musikal, Romantik
Skådespelare Fred Astaire, Joan Fontaine, George Burns, Gracie Allen, Reginald Gardiner, Ray Noble, Montagu Love, Constance Collier, Harry Watson

Merwinna
2016-05-12
En typisk Wodehousehistoria, d.v.s. lättsam förväxlingskomedi utspelad bland den brittiska jordägande överklassen på 20- eller 30-talet - i kontrast till amerikansk ung man av annan samhällsklass och med andra intressen... Av någon anledning har någon kommit på den ljusa idén att slänga in Fred Astaire som den unge mannen, och givetvis måste man då också lägga in några sång- och dansnummer. Funkar det? Egentligen inte. Wodehouse är ganska fånig, och som bäst smårolig, även at the best of times, och här spretar det dessutom p.g.a. plats måste beredas för Astaire och hans vanliga rutiner och personlighet. Slutet är lite svagt, det saknas något där. Men om man struntar i handlingen och bara tittar på dansnumren, så finns det några fina som är medryckande, bra och roliga. Jag gillade speciellt dansnumret i lustiga huset, där Astaire och de andra dansar sig fram i attraktionerna som brukar vara tillräckligt svåra att förflytta sig igenom vanligt gående... De använder alla rörelser golvet och övriga saker i huset gör till sin fördel, som en del av dansen. Mycket smart koreografi - det SER lekande lätt ut! Får lust att åka till Grönan och testa! :-)
goeran
2012-05-28
George Stevens A Damsel in Distress från 1937 (med Fred Astaire och Joan Fontaine i huvudrollerna) är en lättsam och underhållande musikal som ger bra tidsfördriv.
Mikka
2011-10-12
Den är lite dammig emellanåt, men den tar sig allt eftersom och har några riktiga höjdpunkter.