En förlorad värld

Den unge engelske ateisten Charles Ryder lär känna den högadliga katolska familjen Flyte i mellankrigstidens Oxford. Ryder förflyttas från sin tämligen grå miljö till en värld av heldagsluncher, champagne och vaktelägg. Men tillvaron är inte helt okomplicerad då både sonen Sebastian och dottern Julia i familjen visar intresse för Charles.

Originaltitel Brideshead Revisited
Regissör Julian Jarrold
Manus Jeremy Brock, Andrew Davies
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Matthew Goode, Hayley Atwell, Ben Whishaw, Emma Thompson, Michael Gambon, Joseph Beattie, Felicity Jones, Jonathan Cake, Greta Scacchi, Ed Stoppard, Patrick Malahide

Skapad 2019-10-08 av hampushoney
Ge sig på en välomtyckt och uppskattad roman? Ett svårt drag som kräver mycket mod för att fungera. Särskilt om romanen redan har en omtyckt filmatisering sen tidigare. Julian Jarrold (tidigare ...   Läs mer »

2017-10-31
Memmem
2016-09-04
Utmärkt student- och slottsdrama! Denna film berättar komprimerat och nyanserat de viktigaste händelserna i Evelyn Waughs världskända roman "En förlorad värld" (Brideshead Revisited) från 1945, och gör det bra. Inspelningen är framför allt gjord på det ståtliga slottet Castle Howard i Yorkshire. Filmen fylls av slottets många vackra byggnader, parker och arkitektur. Dessutom visas intressanta miljöer från Oxford och Venedig. Ynglingen Charles börjar på ett college i Oxford för att studera historia men är mer intresserad av att bli konstnär. Han lär känna den jämngamle Sebastian från en katolsk högadlig och välbärgad släkt. Denne är inte så intresserad av studier utan vill hellre supa och leva livet. Sebastian tar med sig Charles hem till familjens imponerande slott. Där får Charles så småningom möta kamratens djupt katolska moder och hans attraktiva syster Julia. Under en resa till deras far i Venedig uppvaktar både Sebastian och Julia Charles, som väljer den ena av dem. Utmärkt spelat av Matthew Goode som Charles och Hayley Atwell som Julia, med nyanserat spel och personutveckling, lite stelare spelat av flera andra. Utmärkt foto som sagts med många vackra scenerier och passande musik. Betyg: 4-
Teolinda
2016-09-03
Jämfört med tv serien är ju detta väldigt trist! men bortser jag från det så är det väl en tea.
CameraObscena
2016-05-18
I relation till såväl ursprungsupplagan som miniserien känns filmatiseringen simultant komprimerad och augmenterad.
SoulSurvivor
2015-09-13
De har tyvärr inte alls fångat essensen och känslan i romanen.
ModestyWilde
2014-04-08
En stor besvikelse och det blir en svag 4:a. Serien är magnifik - den bästa serie som någonsin gjorts - så det var ju väntat att det skulle vara svårt att komma i närheten av den. Och boken är bland världslitteraturens bästa, så ja ... jag hade mycket höga förväntningar. Nä, se serien istället! Den är ett absolut måste! Den har jag sett minst 3 gånger - och boken har jag nog läst ännu fler gånger - på både engelska och svenska. Den här filmen kan självfallet inte följa boken lika bra som serien - men den är i alla fall vacker. Den här är dock övertydligt homoerotisk, och jag tycker att det är synd att de förstörde den subtila stämningen som finns i boken/serien. Det blir smäll på fingrarna ...
Samuelv
2013-12-18
svag trea. Serien med jeremy irons är mycket bättre än det här.
StureStenhög
2013-11-15
Inte alls tokigt, särskilt inte om man är anglofilt lagd. Historien var helt ny för mig och det var intressant att få stifta bekantskap med den, grundförutsättningarna känns i mångt och mycket igen, men storyn som sådan känns unik och mångbottnad. Det är en fascinerande tidsperiod och härliga miljöer. En del relationer skulle definitivt ha behövts utvecklas lite mer för att det här skulle bli riktigt bra, men med tanke på att tv-serien (som jag alltså inte har sett) var 11 timmar lång så känns det här inte alls så komprimerat som jag nog hade väntat mig, istället är det förvånansvärt fokuserat, sammanhängande och ostressat. Stabil trea
emsir
2013-10-22
Gillar första halvan i all sin akademiska oxford-glans, men andra halvan blir himla långrandig, tyvärr.
BarryHero
2013-10-10
Tyckte den var riktigt intressant, men da har jag inte last boken. Valspelad och oerhort snygg Julie.