2.9

En försvunnen värld

En upptäcksresande, en reporter och några till åker till en okänd plats som fortfarande bebos av dinosaurier. Filmatisering av en bok av Sir Arthur Conan Doyle.

Originaltitel The Lost World
Regissör Harry O Hoyt
Manus Arthur Conan Doyle, Marion Fairfax
Genre Stumfilm, Fantasy, Science Fiction, Äventyr, 20-tal
Skådespelare Wallace Beery, Lewis Stone, Lloyd Hughes, Bessie Love, Arthur Hoyt

lilebroer
2015-06-06
Nu blir blir dramat allt bättre framåt slutet i takt med att animatörernas skicklighet växte. Där filmen också tar lite av en dramaturgisk vändning, som nog egentligen inte borde vara mycket av en twist, men likväl så känns det så med de förutsatta begränsningarna. Detta leder till ett relativt minnesvärt slut ur ett filmhistoriskt perspektiv. Självfallet så är detta inte en film som jag riktigt kan tipsa om, om inte till den filmhistoriske nörden. Man bör dock någon gång uppleva en stop-motion animationsfilm, framförallt med tanke på att det är en konstform som blir allt mer digital. Men då finns det också betydligt bättre produktioner att se som ovannämnda King Kong, Random Harryhausen-rulle eller Nightmare Before Christmas. - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/06/the-lost-world-usa-1925-oppet-arkiv-68.html
Lotso
2014-09-17
I sin helhet gillade jag denna filmen en hel del faktiskt. Det var äventyr på hög nivå och hade man sett den i 1925 hade den definitivt klassats som en skräckfilm. Handlingen må vara kliché och i sina stunder förhastad. Men det är den förste utav sitt slag både inom utförande och effektmässigt. Underhållningen är på topp och man tappar aldrig intresset för filmen, och trots den extremt korta 63 minuterna känns den ännu kortare. Jag rekommenderar denna filmen till alla stop-motion älskare, samt alla filmälskare generellt inom stumfilmer och filmhistoria. Samtidigt är filmen public domain, så det går att se den gratis på nätet också. Dock skulle jag rekommendera den längre versionen då den korta versionen lämnade en med att vilja ha mer och något mer välstrukturerat.
Redwood
2014-05-08
Det här var på den tiden då människor ännu svimmade i biosalongen , som en följd av chocken då dinosaurierna dök upp.
LTT86
2013-08-19
Finner inte filmen så dålig. Okej, det dra ut det väldig mycket i börja och det tar lång tid innan dom kommer till dinosaurier världen, men jag tycker att det här filmen var rädd bra.
Sznax
2012-09-18
Dinosaurierna är riktigt imponerande och miljöerna ruskigt stämningsfulla. Men manuset är riktigt svagt (speciellt mot slutet) och karaktärerna blir så totalt oviktiga efter ett tag. Inledningen Med Sir Conan var kul. Men King Kong (som är fruktansvärt mycket baserad på den här storyn) är så otroligt mycket bättre att det tar ifrån den här filmen ganska mycket. Betyg 4.7
KimEkberg
2011-11-03
en film med fina dinosaurer kan ju aldrig vara en dålig film. lyckade djungeltablåer, men det måste erkännas att handlingen kommer lite i andra rummet. jag har svårt att bry mig när det inte är skräcködlor. men tack och lov kommer det en sjukt rafflande final. jag gillar också hur tjejen ser ut, även om hennes spel är lite out of key, men det kanske är därför jag gillar hur hon ser ut. hela filmen är lite out of key. kul att de alltid ska upp på kingkong-stock i sånna här filmer.
KarlG
2011-09-30
Måste erkänna att jag tycker det är en aning segt att se på en timmes lång film utan prat. Otroligt charmiga dinosaurier men lite väl förhastat slut, faran kändes inte över.
qruse
2011-07-18
Se den gratis på Voddler!
Astrojacob
2010-10-08
Njae... ok, för att vara inspelad 1925 var det väl en stenklar Femma - om Filmtipset hade funnits då, men idag ler man mest åt stopmotion som påminner om Pingu. Dock oväntat bra drama o flera effekter som imponerar, så den får ändå en snäll Trea. Kan väl kalla den "King Kongs relative: the beginning"?
hsimpson
2009-06-11
Storslaget äventyr med härliga specialeffekter och ödesmättad orgelmusik. Filmen lever dock för mycket på effekterna, storyn är lite väl tunn för att ge något högre betyg. Stabil trea.