3.3

En geishas memoarer

En geishas memoarer berättar historien om den firade geishan Sayuri och man får följa hennes fascinerande och stundtals skrämmande berättelse som tar sin början 1929. Som nioårig flicka, dotter i en fattig fiskarfamilj, säljs hon av sin pappa till ett berömt geishahus. I Kyotos dekadenta geishadistrikt får hon sedan den träning i musik och dans som ska lära henne konsten att behaga rika män för att vinna deras gunst och rikedom.

Originaltitel Memoirs of a Geisha
Regissör Rob Marshall
Manus Robin Swicord, Doug Wright
Genre Romantik, Drama, 2000-tal
Skådespelare Michelle Yeoh, Gong Li, Mako, Youki Kudoh, Kôji Yakusho, Zhang Ziyi, Ken Watanabe, Cary-Hiroyuki Tagawa, Ted Levine, Kenneth Tsang

ModestyWilde
2018-04-06
Åh, vilken vacker film! Hur är man funtad om man inte tycker att den här filmen berör? Den sliter ju nästan hjärtat ur kroppen ..! ! En film man aldrig någonsin glömmer! Fantastisk och med mycket hjärta; det är känsligt och engagerande - och så välgjort! Jag älskar den! Så här ska en femma se ut!
2017-11-26
Snygg och engagerande även om den aldrig lyckas beröra. Otroligt problematisk på många sätt, grundstoryn och boken till att börja med är kulturellt okunnig och att dom har kinesiska skådespelare som pratar engelska med kinesisk brytning blir jättekonstigt. Men skådespeleriet är ändå väldigt bra om man bortser ifrån det. Jag valde att se filmen som fantasy. Absolut bra, men inte jättemycket mer än så.
Zingostar
2017-10-24
Jag blir alltid lika hänförd när jag ser denna snygga film. Makalösa scener och huvudrollerna skiner från scen ett till sista. Rekommenderar denna.
2017-10-22
Angeliana
2015-05-21
som Brutus skrev här nedanför så sänkte även jag nästan betyget pga att de pratar engelska. I hate that. Trots att den blir lite seg och långvarig ibland så är det en himla vacker och känslofylld film, med väldigt vackra scener.
BrutusBeefcake
2015-01-16
Är ruskigt nära att hamna ett betyghack ned, endast för att de valt att spela in filmen på engelska istället för japanska. Jag kan liksom inte låta bli att störa mig på att de säger vissa ord på japanska och sedan prata engelska med brytning, det blir lite löjligt. Men jag väljer att förbise detta denna gången för det är annars en väldigt bra film, men ett helt otroligt soundtrack, det bästa jag hört på länge. Fotot sitter också som en smäck där många bildrutor trollar dig bort i en annan värld. Även andra filmen med Zhang Ziyi som jag ser denna månaden och hon börjar bli lite av en personlig favorit. Det är som sagt nära 3: an pga dumma amerikaner som inte klarar att se filmer som inte har deras eget språk men så mycket annat trollbinder mig med filmen så jag låter det vippa över denna gången. (10-/15)
Anticbiotic
2014-10-12
Nästan ännu mer störande för mig än att de pratar engelska är att typ hälften av huvudrollerna spelas av kineser. Hej trovärdighet.
ModestyWilde
2014-04-08
Har sett om den här nu, och känner att den vinner mer och mer. Jag måste kanske ge den en 5:a - trots allt! (Och lite roligt var det med den 22-årige, tuffe killen som såg filmen med oss och föll pladask. Han trodde inte att han skulle gilla den alls - men älskade den. Han gillar annars bara skräck och action!) Den här filmen är så vacker och så subtil. Den berör och förför. Jag är nog lite såld på den. Ja, jag höjer till en 5:a i alla fall!
jasmin357
2013-06-01
bra,men boken är tuuuusen gr bättre
JimCarrey
2012-11-12