3.2

En gudomlig kvinna

Lars Hanson är soldaten som skall resa vid midnatt och Garbo är hans älskare som använder all sin kvinnlighet för att försöka hålla honom kvar. Filmen var länge försvunnen men enstaka fragment hittades i ryska arkiv och bildar idag 9 minuter filmhistoria.

Originaltitel The Divine Woman
Regissör Victor Sjöström
Manus John Colton (I), Dorothy Farnum
Genre Drama, Kortfilm, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Greta Garbo, Lars Hanson, Lowell Sherman, John Mack Brown, Polly Moran

annihilat0r
2012-10-31
20/9 2011: "En gudomlig kvinna" (filmen var länge försvunnen men enstaka fragment hittades i ryska arkiv och bildar idag 9 minuter filmhistoria) är en fascinerande berättelse om kärlek under krig. Victor Sjöström var verkligen en djup karl. Närmare bestämt; en poetisk körkarl. 31/10 2012: Greta Garbo – Sveriges största skådespelerska genom tiderna. Lars Hansson – dåtidens störste manliga skådespelare, sannaste liknelsen är "dåtidens Mikael Persbrandt". Victor Sjöström – Sveriges största regissör genom tiderna, med insikten att han var Ingmar Bergmans mentor tills han dog. Här i resterna från "The Divine Woman" är de åter samlade – efter att de alla blivit köpta till Hollywood efter den svenska guldåldern. En synnerligen stark svensk ensemble där borta i väst.
kungkalas
2011-12-08
Det som finns kvar är ju lysande, hoppas filmen dyker upp någon gång. Sätter en fyra eftersom jag definitivt kan rekommendera att man ser denna fina filmsnutt.
DanielMott
2009-05-16
Sannerligen en gudomlig kvinna.
thefox
2009-03-21
Lysande! Tragiskt att det inte finns mer.
goeran
2008-02-23
Vid närmare eftertanke tycker jag inte att jag kan sätta ett så högt betyg bara på en filmsnutt ur en försvunnen långfilm; än hur välgjord den är.
MaraJade
2007-02-06
Den lilla nio minuters snutten är riktigt bra, men det är verkligen tragiskt att hela filmen inte finns kvar.
varandra
2007-01-26
har tyvärr bara sett niominuterssnutten...
muschii
2006-12-08
Här snackar vi personkemi mellan skådespelare, hade varit väldigt spännande att se hela filmen.
goeran
2005-09-29
Eftersom det är så liten del av filmen kvar så vågar jag mig bara på att sätta en fyra; men hade hela filmen funnits kvar hade jag nog säkert satt en femma i betyg. Greta Garbo är bra men framförallt slås man att Lars Hansson är så lysande. Det är en tragedi för världen (och särskilt för Sverige) att denna film försvunnit till största delen.
AntoineDoinel
2004-10-27
Den nykomponerade musiken kompleterar fragmentet mycket fint