2.9

En handfull bly för sheriffen

En vildavästernstad vill hitta ett sätt att ta död på sin skjutglade sheriff.

Originaltitel Death of a Gunfighter
Regissör Don Siegel, Robert Totten
Manus Joseph Calvelli
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Richard Widmark, Lena Horne, Carroll O'Connor, David Opatoshu, Kent Smith, Jacqueline Scott, Morgan Woodward, Larry Gates, Dub Taylor, John Saxon, Darleen Carr, Michael McGreevey, Mercer Harris, Jimmy Lydon, Amy Thomson

StureStenhög
2013-11-07
Kompetent och underhållande. Western-samhällets avveckling är ett populärt tema för filmskapare verkar det som, med all rätt ska väl sägas, och här handskas man med detta på ett överlag intressant sätt, Widmark är bra i huvudrollen, och man lyckas skapa en känsla av att den här lilla staden faktiskt finns på riktigt. Det finns dock mycket i story och karaktärer som hade kunnat utvecklas betydligt mer, och känslan efteråt är att det fanns mer här än vad filmen lyckades förmedla

2011-09-22
Riktigt underhållande, men så gillar jag ju verkligen Siegel också.
origC-J
2010-03-25
Mycket intressant "doldis"-västern med engagerande och underhållande story på samma tema som "Wild Bunch". Widmark klarar väl huvudrollen som en sheriff av den gamla skolan som den numera civiliserade stadens ledare vill få bort.