En hjälte

Handlar om en utsliten och alkoholiserad f d proffsboxare och hans lille son som avgudar honom och följer honom vart han än går. Nyinspelad 1953 som 'Clownen' och 1979 som 'Utmaningen'.

Originaltitel The Champ
Regissör King Vidor
Manus Frances Marion, Leonard Praskins, Wanda Tuchock
Genre 30-tal, Drama, Familjefilm
Skådespelare Wallace Beery, Jackie Cooper, Irene Rich, Roscoe Ates, Edward Brophy, Hale Hamilton, Jesse Scott, Marcia Mae Jones

2015-01-06
Denna film överraskade mig ordentlig genom att den lyckas ta upp ämnen som än idag är aktuella. Historier om barn som lever med alkoliserade förälder/föräldrar som sviker dem om och om igen och den kärlek som ändå finns där har filmatiserats många gånger och på många sätt. På det viset känns denna film inte fräsch på det sättet men att se det i en film från 1931 skapar ändå en fascination och lyfter filmen. Slutet är extra minnesvärt. 4-
Astrojacob
2010-09-08
Kanske lite tunt manus o lite b-känsla över hela handlingen ,men samspelet mellan far o son magnifikt och ytterst välspelat. Kändes lite som en "Shirley Temple", men detta var betydligt vassare. Ömsint snyftare som förtjänar en bra Fyra för det mänskliga dramat.
wst
2008-09-07
Fin film som både är underhållande och sentimental och med ett bra foto över fina vyer. Som tidigare sagt ett bra skådespeleri såväl Beery som Cooper. På gränsen till fyran. Positivt överraskad över filmen efter att ha läst djonipony's kommentar som inte stämmer speciellt bra.
goeran
2007-05-26
Lte väl sentimental film för att vara helt i min smak men Wallace Beery är mycket bra och det är inte svårt att förstå varför han fick en Oscar för sin roll i filmen. Även Jackie Cooper är bra.
Kurosawafan
2007-04-17
skönt sentimental , men lit eför seg remaken är bättre (med john voight)